Meetings@GBG, 5-7 mars 2012 kommmer att hållas på nya Clarion Hotel Post i Göteborg

Nyhet   •   Nov 16, 2011 07:00 CET

MEETINGS@GBG/MÖTESINDUSTRIVECKAN, är namnet på svensk mötesindustris nya stora satsning. Göteborgs nya storhotell Clarion Hotel Post blir platsen och datumen blir 5-7 mars 2012.

– Efter fem års samarbete med TUR-mässan tar vi nu steget fullt ut och skapar en egen arena för mötesindustrin. Vi gör det eftersom att vi är övertygade om att tiden är mogen för Mötesindustrin att stå på egna ben för att på så sätt kunna bidra till mesta möjliga tillväxt och utveckling för hela landet, säger Roger Kellerman, publisher, som tillsammans med Atti Soenarso, chefredaktör på facktidningen Meetings International är initiativtagare till Meetings@GBG och Mötesindustriveckan.

Redan nu är programmet mer utvecklat och bredare än tidigare år i och med att det pågår i tre hela dagar. Future Leaders Forum - ett internationellt arrangemang i samarbeta med IMEX-mässan, som lyfter fram morgondagens ledare för vår industri. Politiskt Forum också i samarbete med IMEX-mässan – som för tredje året samlar Mötesindustrin landets ledande politiker för att föra dialog kring industrins möjlighet att bidra till utveckling i hela landet.

Mötets Dag - en heldag fylld med aktiviteter av bland annat landets Convention Bureauer som samarbetar i MPI:s nätverk för CVB:er. GMIC - Green Meeting Industry Council - genomför sitt öppna medlemsmöte. MPI kommer bland annat att genomföra sitt styrelsemöte och ett MPI-forum och en rad andra kommer att samlas dessa dagar. Ytterligare programpunkter kommer att tillfogas de närmaste veckorna.

Arrangör av Mötesindustriveckan är den svenska föreningen inom MPI, som internationellt har över 23 000 medlemmar. Västsvenska Turistrådet är den första av de stora mötesregionerna i landet som engagerat sig som partner.

Ledningsgruppen består av Bo Magnusson, president för MPI Sverige men också vd för MCI Group Scandinavia, Lennart Johansson, chef för Göteborg Convention Bureau, Björn Masuhr, MPI-styrelsen och engagerad mötesindustriutvecklare och Roger Kellerman, publisher för facktidningen Meetings International.

– Att vi börjar på helt nybyggda storhotellet Clarion Post Hotel i Göteborg är en markering att vi nu går in i en ny tid för Meetings@ - konceptet. Fler och fler börjar förstå att den viktigaste orsaken till att Mötesindustrin kan växa är att vi kan engagera politiker, tjänstemän, företag, forskare och andra som inte traditionellt förknippar sig själva med den inramning där vi befann oss förut - turism, säger ledningsgruppen unisont.

Mötesindustrins kunder vill ha hjälp med att locka möten till landet för att på så sätt sprida svensk forskning till andra länder, för att få kunskap hit från gästande talare, för att underlätta för forskningsfinansiering, för att rekrytera forskare och studenter och så vidare. Mötesindustrin hjälper till att förflytta kunskap in till Sverige - på köpet får vi konsumtion bland annat inom besöksnäringen men också inom många andra samhällsområden.

– Genom att skapa en egen arena för Mötesindustrin kan vi förena fler krafter i arbetet med att stärka bilden av Sverige i världen, öka exporten och få besökare till oss under hela året, säger Björn, Bo, Lennart och Roger.