​After Work | Faktumkalendern 2016, en fotoutställning utanför Clarion Hotel Post med start 4:e december

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 10:32 CET

Hur ser det egentligen ut efter jobbet för de som vi till vardags möter i gathörn eller utanför butiker säljandes Faktum? Medan vi går på After Work ser vardagen efter jobbet helt annorlunda ut för Faktumförsäljarna. Tillsammans gör nu Tidningen Faktum och Clarion Hotel Post en utomhusutställning där man visar upp bilder från en annan typ av After Work än den vi är vana att se.

Faktumkalendern 2016
Varje år tar gatutidningen Faktum fram en fotokalender. Temat på årets kalender är just After Work och handlar om hur timmarna efter jobbet kan se ut för Faktums försäljare och om de platser där de hämtar kraft och laddar för nästa arbetsdag. Bilderna i kalendern är ett samarbete mellan fotograferna Håkan Ludwigson och Bo Kågerud.

Utställningen pågår hela december
I december visas fotona från kalendern på en utomhusutställning på framsidan av Clarion Hotel Post mot Drottningtorget.
Nu på fredag den 4:e december kl 17 invigs utställningen och den pågår till den 3:e januari. Så passa på att ta vägen förbi Clarion Hotel Post för att beskåda fotoutställningen och köp med dig kalendern från en Faktumförsäljare i närmsta gathörn.

Tar ansvar även utanför hotelldörren
Samarbetet med Faktum och utställningen utanför hotellet är en del i att vara en aktör som tar ansvar även utanför hotelldörren och är ett av de CSR projekt som Clarion Hotel Post jobbar med löpande under året. Även 2012 hade Faktum och Clarion Hotel Post ett samarbete med en fotoutställning utanför hotellet, då på temat Faktum Hotels. En utställning och kampanj som var med och belyste de hemlösas situation i Göteborg.

Jag är glad över att vi än en gång kan vara med och möjliggöra för fotoutställningen här utanför Clarion Hotel Post. Här kan vi vara med och lyfta de frågor som Faktum arbetar med på ett bra sätt som också gör det mer tillgängligt för allmänheten”, säger Fredrik Blomberg, VD på Clarion Hotel Post

Stötta den ensamma julgranen
Inne på hotellet finns även möjlighet att vara med och stödja Faktum genom kampanjen "Ensam Julgran söker gåvor”. Det är en kampanj som alla hotell inom Nordic Choice arrangerar årligen och syftar till att samla in julgåvor på olika vis. Clarion Hotel Post har valt att stödja Faktum i år genom att man kan köpa Faktum Julkulor för 50 kr/st och hänga upp i granen inne i lobbyn på hotellet. Alla pengarna går oavkortat till Faktum och deras försäljare. För varje julkula som säljs, så skänker Nordic Choice dessutom ytterligare 10 kr till UNICEF och arbetet med att beskydda utsatta barn mot människohandel.

- Att Göteborgs finaste hotell väljer att stötta Faktum är inte bara en fin gest. Vernissagen och den ensamma julgranen spelar en avgörande roll för Faktumförsäljarnas liv, inte bara när det gäller deras inkomster utan innebär också ett synliggörande av deras livsbetingelser, säger Sarah Britz, chefredaktör Faktum.

Om Faktum
Faktum är Götalands gatutidning. Försäljarna köper tidningen för 25 kronor, säljer den för 50 och behåller mellanskillnaden. Att sälja Faktum är ett jobb, inte välgörenhet. För de flesta handlar tidningsförsäljningen om mer än att bara tjäna pengar – att vara Faktumförsäljare innebär att ta ansvar, planera sin vardag, skapa sig rutiner och ett socialt sammanhang. Vem som helst som är hemlös eller befinner sig i annat socialt utanförskap kan börja sälja Faktum. Läs mer här

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt blir en ny mötesplats för hela Göteborg. Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurangerna Norda Bar & Grill och vRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.