Clarion Hotel Post Göteborg är palmoljefritt!

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 14:30 CEST

Sedan den 1 maj är Clarion Hotel Post palmoljefritt. Tillsammans med 22 andra hotellen i kedjan Clarion Hotel nobbar man nu palmoljan i alla livsmedel och blir Europas första palmoljefria hotellkedja.

Palmolja är en av de mest hälsofarliga vegetabiliska oljorna och produktionen av palmolja leder till skövling av ofantliga mängder regnskog. Skövlingen skapar stora globala problem för vår fauna, och för människor som arbetar i palmoljeindustrin. Vi hoppas kunna se på sikt att det blir en kontrollerad odling av palmolja och tills dess väljer vi att avstå från ALL användning av palmolja i våra livsmedel.

- Detta är ett stort steg i att bli en ännu mer hållbar hotellkedja. En spännande resa som är riktigt kul att få vara delaktig i. Vi hoppas nu att fler hoppar på detta så att kraven på producenterna ökar, säger Martin Wiholm Food & Beverage Manager på Clarion Hotel Post i Göteborg

Det är den allt mer ökande efterfrågan på palmolja som lett till att regnskog skövlas för att ge plats åt större och fler palmoljeplantager. Skövlingen bidrar nu till växthuseffekten, ödeläggelse av djurliv och kränkning av mänskliga rättigheter. Bara i Indonesien är det idag 663 olösta sociala konflikter mellan de drabbade i dessa områden och producenterna.

Arbetet med att bli palmoljefria har pågått i närmare ett år och varit omfattande. Palmolja göms i livsmedlens innehållsförteckningar under benämningen vegetabiliska fetter. Det har inneburit ett detektivarbete där varje enskild vara fått gås igenom med leverantörer och ofta producenten för att kunna säkerställa vad som innehåller palmolja.

- För oss har det främst inneburit förändringar på frukosten och i våra minibarer. Mycket produkter är ersatta med ett palmoljefritt alternativ, men en del har vi helt enkelt valt att bort helt i väntan på palmoljefria ersättare.Vi har fått väldigt mycket positiv respons från våra gäster och även om några produkter saknas så har alla full förståelse när de hör syftet, avslutar Martin Wiholm.

Detta mödosamma arbete har nu resulterat i en uppbyggd kunskap både hos Clarion Hotel Post och hos leverantörerna. En kunskap som vi nu vill dela med oss av.

Clarion Hotel Post kommer gå ut på företag och informera kunder och stamgäster om sitt arbete.

För mer information kontakta:
Martin Wiholm Food & Beverage Manager Clarion Hotel Post, 0705-081485
martin.wiholm@choice.se