Clarion Hotel Post släcker för klimatet

Pressmeddelande  •  2012-03-30 17:49 CEST

Lördag 31 mars mellan kl. 20:30 - 21:30 släcker världen för femte året i rad under "Earth Hour". Det gör Clarion Hotel Post i Göteborg också.

- Earth Hour symboliserar vikten av att arbeta med miljö- och klimatfrågor. För oss är det självklart att Clarion Hotel Post er med, för vi arbetar med dessa frågor 365 dagar om året. Nordic Choice gröna satsning har redan gett goda resultat. Våra hotell har minskat elförbrukningen med hela 10% de senaste fyra åren. Under samma period har restavfallet på hotellen reducerats med 43%. Därför är det helt naturligt för oss att delta, Daniel Stenbäck, hotelldirektör, Clarion Hotel Post.

- Transport- och resesektorn står för 20% av världens totala klimatgasutsläpp. Vårt Nordic Choice-hotell vill bidra till en bättre utveckling och det arbetet pågår året runt. När vi släcker ljuset på lördag är det inte för att spara ström, utan för att inspirera oss själva och Göteborg till att göra ännu mer för klimatet, säger Gustav Stenbeck, Miljöchef för Nordic Choice Hotels.

Earth Hour har blivit världens största klimatkampanj, med mer än 1,8 miljarder engagerade människor som deltar. Från att vara en stad 2007, deltog alla världens kontinenter och hela 5251 städer 2011. Varannan svensk och 70% av Sveriges kommuner var med under förra året.

Nordic Choice norska styrelsemedlem, Gunhild Stordalen, är också aktivt engagerad i Earth Hour. Tillsammans med Al Gore utmanar hon Norge att släcka ljuset. Filmen blev inspelad under Gunhild och Petter Stordalens resa till Antarktis i förbindelse med Al Gores ”The Climate Reality Project” http://www.youtube.com/watch?v=aRiEqUVCeZo

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkoncern med över 171 hotell och 9800 anställda i Skandinvaien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clairon, samt 8 unika hotellpärlor under Nordic Hotels & Resorts. Alla hotell är miljöcertifierade enligt ISO14001. www.choicehotels.se

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt blir en ny livlig mötesplats för hela Göteborg. Med restaurangernas kreativa motor, Marcus Samuelsson erbjuder hotellet ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med Norda Bar & Grill i spetsen.

Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.  Clarion Hotel Post - The New Face Of Gothenburg

• Antal rum: 500 inklusive 3 sviter
  • Hotellrum: 408 standard, 74 superior och 16 deluxe
  • Sviter: 3 sviter varav en med egen terrass med pool
  • Storlek på rum: Mellan 18-145 kvm
  • Största mötesrum: 1000 m2
  • Antal konferensrum: 17 stycken
  • Restauranger: Norda Bar & Grill och The Post Bar
  • SPA: Skönhetsfabriken 1200 kvm
  • Entréer: 2 st (från Drottningtorget och Åkareplatsen)
  • Kvadratmeter: 36 700 kvm

Clarion Hotels har 19 operativa förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Med hjälp av konst, musik och design skapar Clarion levande mötesplatser för affärs-, konferens- och fritidsresenären. Clarion ingår i Nordic Choice Hotels som har en total omsättning på cirka 8 miljarder SEK, fördelat på över 170 hotell i Norden.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom