Clarion Hotel Post tar omedelbart bort räkor från menyn

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2014 15:09 CET

Clarion Hotel Post i Göteborg tar omedelbart bort den nu rödlistade räkan från hotellets samtliga menyer.

Då räkbestånden visar sig minska dramatiskt har världsnaturfonden lyft upp Nordhavsräkan på röda listan, något som slår hårt mot Göteborg och resten av Västkusten.

• Färska räkor är minst lika göteborgskt som ”halv special”, Majorna och Liseberg. Därför är det oerhört viktigt att vi göteborgare bidrar till att öka bestånden och tar handling direkt. Det gör skillnad för räkans överlevnad, säger Jesper Bogren Executive Chef på Clarion Hotel Post.

Clarion Hotels är en del av Nordic Choice Hotels som satsar stort på miljö och hälsa.
Samtliga Nordic Choice-hotell följer en egen rödlista som innebär att hotellen inte serverar kött- eller fiskprodukter som bidrar till grov djurmisshandel, utrotning av djurarter eller stora miljöskador. Läs mer >>

Allt fler bryr sig om hälsa, miljö och klimat.

• Våra gäster är väldigt måna om att vi tänker långsiktigt och hållbart vad gäller mat och det är en trend som vi bara ser ökar. Därför är det självklart för oss att göra vad vi kan för att rädda Nordhavsräkan. Vi älskar våra räkor men som tur är har vi gott om andra råvaror från regionen som vi nu ersätter räkan med. Råvaror som både är klimatsmarta, goda och hälsosamma, säger Martin Wiholm, mat- och dryckesansvarig på Clarion Hotel Post.

Att ha frysta räkor fångade i Barents hav, kommer i dagsläget inte bli aktuellt på Clarion Hotel Post. Att rödlistade fiskarter inte serveras på Clarion Hotel Posts menyer är heller ingen nyhet. Hotellet har redan från första öppningsdag hållit sig väl uppdaterad med WWF:s listor.

• Vi tar WWF:s listning seriöst. Är en art rödlistad serverar vi den inte. Men rödlistningen kan ju ändra på sig och därför tar vi bort räkorna från menyerna med omedelbar verkan, avslutar Martin Wiholm.

Utöver hotellets mycket populära á la carte restaurang Norda Bar & Grill finner du även restaurang vRÅ samt den stora bankettverksamheten som producerar mat för upp mot 2 000 personer per dag.