Dosa Ivanov från Clarion Hotel Post representerar Sverige i World Cocktail Championship!

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 10:34 CEST

Den 2-3 oktober tävlar Dosa Ivanov från Clarion Hotel Post i Wold Cocktail Championship i Kapstaden, Sydafrika. Dosa vann i början av året bartender SM och är nu en av två svenskar som åker och representerar Sverige.

Arrangören av World Cocktail Championship är IBA - International Bartenders Association. Det är en stor tävling där man under dag ett kvalar in till finaldagen som går av stapeln fredag den 3 oktober.

-  Jag är lite spänd men förväntansfull, berättar Dosa och tillägger att han känner sig laddad och väl förberedd!

Tuff konkurrens

Konkurrensen är hård och det är många som är otroligt starka berättar Dosa. Det fick han se på en tävling för ett par veckor sedan i Prag på Matorni Grand Prix där Dosa också var med och tävlade. Där kom Dosa på 15:e plats av 35 tävlande. Något som Dosa ändå ser som ett bra resultat som han är nöjd med. Genomförandet och tävlingsmomentet gick bra och det var en perfekt uppladdning och generalrepetition inför världsmästerskapet. Domarna på VM gör en teknisk bedömning, de tittar på hur man jobbar på scen och vilken arbetsglädje och passion man visar. Utöver detta är ju givetvis utseendet och smaken viktiga.

Övat sedan i maj

Receptet till World Cocktail Championship skickades in i maj men redan när det stod klart att Dosa vunnit bartender SM började tankarna mot vad han skulle ställa upp med för drink i VM. Varje land i tävlingen har blivit tilldelade en spritsort att jobba med och Sverige har fått Bacardi. Därutöver får man en lista att välja mellan bland juicer, frukter, garnityr osv. Utefter dessa förutsättningar har Dosa laborerat, provat, mixat, smakat till dess att han var nöjd med resultatet.

Jag tror att det kommer att gå bra och satsar på en framskjuten placering i tävlingen, avslutar Dosa och susar vidare till baren på Clarion Hotel Post för att förbereda inför kvällens arbetspass.

Vi önskar Dosa varmt lycka till!
Följ VM resan och Dosa på hans blogg www.dosaivanov.se