Frida Ronge från vRÅ lagar en av fem rätter på banketten för Bocuse d’Or Europé

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 08:00 CEST

Den 7 - 8 maj går Bocuse d’Or Europe, Kock-EM en kvaltävling till världens främsta matlagningstävling Bocuse d’Or, av stapeln i Stockholm och Frida Ronge från prisade restaurang vRÅ har fått äran att vara med och laga en av fem rätter till den prestigefulla banketten som avslutar eventet.

Kockarna som lagar maten till banketten kommer att laga mat från olika terrorirer och Frida lagar naturligt nog mat från terroriren hav & kust. De andra kockarna som representerar de andra terrorierna är Jacob Holmström, Klas Lindberg, Håkan Törnström, Fredrik Malmstedt, Simon Laiti, Dorotea Malmegård.

Frida kommer att laga ett snacks på Kalixlöjrom med citrongräddfil, picklad schalottenlök och sojagelé samt en kall förrätt bestående av rimmad sotad torskrygg med picklad lök, spritärtor, yuzu- och brynt smöremulsion, syrad gurka, friterad potatis och torskskinn.

Det här känns helt fantastiskt och jag är otroligt ärad, berättar Frida.

Att laga mat för och få träffa världseliten i gastronomi på Bocuse d’Or Europé är en once in a lifetime upplevelse!

50 kg torskrygg och 7 kilo löjrom
Medverkan på Bocuse d’Or Europé har planerats i veckor och man har mätt allt från vikter på maten och logistiken kring hur Frida med team skall transportera dit specialråvaror, listor, personal etc.

Jag har beställt 50 kg torskrygg och 7 kg Kalixlöjrom samt att vi har fjällat och torkat torskskinn i veckor som vi vakuumförpackar och tar med oss från Göteborg, berättar Frida.

Om Frida Ronge
Frida Ronge från hyllade restaurang vRÅ på Clarion Hotel Post i Göteborg är verkligen i ropet just nu. Utmärkelserna radar upp sig för Göteborgstjejen som till vardags är Head Chef på restaurang vRÅ på Clarion Hotel Post, men som även släppt en kokbok genom Kokbokshyllan, satt vRÅs prägel på maten på Selma CitySpa på Clarion Hotel Sign i Stockholm, tagit emot Karin Franssons Mentorpris 2014 och blev utnämnd till Rising Star 2013 av White Guide.

Om Bocuse d’Or
Bocuse d’Or Europe, kock-EM är även en kvaltävling till Bocuse d’Or, kock-VM och anordnas för första gången i Stockholm den 7-8 maj 2014 på Stockholmsmässan i samband med GastroNord och Vinnordic. Bocuse d’Or är världens mest prestigefyllda matlagningstävling. Den startades 1987 av stjärnkocken Paul Bocuse. Tävlingen kallas ofta VM för kockar. Nästa Bocuse d’Or arrangeras i januari 2015 i Lyon. Totalt tävlar 24 länder i Bocuse d’Or. Från Europa tävlar tolv länder, från Asien fyra, från Latinamerika tre länder samt en deltagare från USA och en från Australien. Därutöver finns två wild cards och en plats som kan ansökas. Svenska pallplaceringar i Bocuse d’Or sedan starten: 1995 Melker Andersson, silver, 1997 Mathias Dahlgren, guld, 2001 Henrik Norström, silver, 2009 Jonas Lundgren, silver och 2011 Tommy Myllymäki, silver.