Noshörningar i fokus på Clarion Hotel Post

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2014 09:14 CEST

Den 18 september är Clarion Hotel Post arenan för The Conversation Gala Dinner, en välgörenhetsgala med syftet att samla in pengar till Save The Rhino som syftar till att höja medvetandet i Skandinavien för de utrotningshotade noshörningarna. Hotellet ställer upp med personal, lokaler och tid. Att Clarion Hotel Post skulle ställa upp och medverka på eventet var en självklarhet berättar Maria Vallin Passion Manager på Clarion Hotel Post.

- 1960 fanns det 100 000 noshörningar i världen. Och om 6 år kommer det finnas noll kvar! Det är därför vi känner att vi som företag vill och måste engagera oss för att dra vårt strå till stacken för att bevara noshörningarna till framtiden.

- Bakgrunden till årets gala på Clarion Hotel Post är att vi inte vill vara generationen som efter 60 miljoner år slutligen utrotade noshörningar och elefanter, säger Lars Jacobsson på The Perfect World Foundation.

Noshörningens horn är dyrare än guld

Tjuvjakten på noshörningar har ökat tiofalt de senaste tre åren och det främsta syftet är att använda noshörningshornet till medicinskt bruk. Hornen mals ner och används bland annat som potensmedel, medicin och smycken. Pulvriserat horn har länge varit eftertraktat som medicin och idag används 60 procent av hornen till detta. I fjärran östern ingår hornpulver i traditionell kinesisk medicin som sägs bota förkylningar, feber, huvudvärk, malaria och många andra krämpor. Men sanningen är att det inte finns något "magiskt" med hornet! Det består av kompakta fibrer av keratin, liknande människans naglar. I Vietnam har även efterfrågan på noshörningshorn ökat kraftigt, efter ett falskt påstående om att hornet har egenskaper som botar cancer, ger styrka och har blivit en statussymbol för rika vietnameser som tar det för att lindra bakrus. Det är den ökande efterfrågan som ligger bakom slakten av noshörningar, ett horn kan värderas så högt som 1 miljon dollar på marknader i Asien.

Celebra gäster

På röda mattan kommer vi få se många kända profiler så som politiker, skådespelare, musiker och ambassadörer och kanske några av noshörningarnas egna ambassadörer som är Mia Skäringer, Agneta Sjödin, Stefan Andersson, Jessica Folcker, Robert Kronberg, Lili & Susie, Sara Löfgren, Jan Rippe, Alexandra Zazzi, Stefan Sauk, Peter Lindstål, Viktor Åkerblom och många fler. Martin Stenmarck är konferencierer på galan och Marie Picasso är en av flera artister som gör scenframträdanden. Marie gör sitt första scenframträdande efter sin sjukdom. Det blir också uppträdanden och mycket mer. För att samla in så mycket pengar som möjligt kommer det att auktioneras ut tavlor skänkta av några av våra största konstnärer som Carolina Gynning, Julian Lennon, Jacob Felländer, Nick Brandt, Ernst Billgren etc. I den ursprungliga planen skull galamiddagen ha plats för 300 gäster, men redan för tre månader sedan var dessa platser slutsålda och man ökade därför med ytterligare 200 platser. En galabiljett kostar 1 995 kr och går direkt till olika djurprojekt ute i världen via The Perfect World Foundation som även står bakom eventet i samarbete med Clarion Hotel Post. Sedan mitten av sommaren och fram till galan har Clarion Hotel Post besök av fem olika noshörningar i naturlig storlek som målats av kända konstnärer. Noshörningarna flyttar runt på olika platser i Göteborg för att slutligen samlas tillsammans på Clarion Hotel Post den 18 september där man får tillfälle att köpa någon av dessa fantastiska konstverk.

Djuren behöver din hjälp!

Vill du vara med och skänka pengar till The Perfect World Foundation är varenda krona välkommen.
90-Konton:BG 900-3880, Plusgiro 90 0288-0

För anmälan och mer information, besök: www.theperfectworldfoundation.org

The Perfect World Foundation är en svensk ideell organisation med syftet att hjälpa krisdrabbade djur och naturområden genom att öka kunskapen om vad som händer samt genom att samla in pengar till krisdrabbade områden.

Kontaktperson The Perfect World Foundation

Lars Jacobsson, co-founder The Perfect World Foundation lars@theperfectworld.com

Bild: Anakuni Art

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt blir en ny livlig mötesplats för hela Göteborg. Hotellet har ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med Norda Bar & Grill & vRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors i spetsen. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.