Clarion Hotel storsatsar som officiell hotellpartner till Stockholm Pride

Clarion Hotel storsatsar som officiell hotellpartner till Stockholm Pride

Clarion Hotel är för andra året i rad Officiell Hotellpartner till Stockholm Pride som nu pågår i ett sommarvarmt Stockholm. Clarion har i år ett ökat fokus på Pride och har även inlett liknande samarbeten med Norges största Pridefestivaler, Oslo Pride och Regnbuedagene i Bergen, där hotellkedjan vann pris för bästa ekipage. Samarbetet med Pride är en förstärkning av hotellkedjans ställningstagande.

- Vi vill visa att vi menar allvar gällande människors lika värde, liksom rätten att vara sig själv på jobbet, säger Jessica Castegren, Head of Marketing & Communication Clarion Hotel. - Därför har vi valt att trippla vår satsning och vårt samarbete med Pride, fortsätter Castegren.

Startskottet för årets samarbete blev en succé då Clarion Hotel och Stockholm Pride i juni bjöd in stockholmare att tillsammans skapa ”Världens största prideflagga i ballonger”. Ca 150 människor samlades och lyfte de över 10.000 ballongerna i regnbågsfärger utanför Clarion Hotel Sign. Initiativet hyllas av Christian Valtersson, ordförande Stockkholm Pride, som samtidigt påpekar stoltheten över samarbetet.

- I dessa tider är det väldigt betydelsefullt när företag ställer sig bakom Stockholm Pride och arbetet för mänskliga rättigheter så som Clarion Hotel gör. Det sänder ett viktigt budskap, säger Valtersson.

Clarion Hotels mångfaldsarbete genomsyrar hela verksamheten från gäster till medarbetare. Redan i rekryteringsprocessen ges alla sökande samma möjlighet oavsett erfarenhet och bakgrund då hotellkedjan anordnar auditions. Dessutom har Nordic Choice Hotels, där Clarion Hotel ingår, tilldelats Fackförbundet Unionens hbtq-pris som ”Sveriges hbtq-vänligaste arbetsplats”. Detta efter att en medarbetare själv nominerat arbetsplatsen. Priset tilldelas företag som verkar för ett öppet arbetsliv och tidigare vinnare är b.la Systembolaget, Ving och AkzoNobel. Priset delas ut ikväll under invigningsgalan på stora scenen i Pride Park.

Under lördagens Prideparad genom Stockholm satsar Clarion ännu större än i fjol.

- I år är vi närmare 100 engagerade medarbetare från olika delar av landet som deltar i vårt ekipage under lördagens parad. Vi gör verkligen detta tillsammans, avslutar Jessica Castegren.

Mångfaldsfrågor är ett pågående arbete och till hösten planerar hotellkedjan bland annat mångfaldsutbildningar för personalen.

Det här händer på Clarion hotellen i Stockholm under Stockholm Pride Festival och i Pride Park:

• I Pride Park står Eatery Social, hotellkedjans senaste tillskott i restaurangfamiljen, som värd för Clarion Hotels Food Truck. Festivalbesökare kommer kunna uppleva mötet mellan Syd- och Centralamerika.
  • Pride-terrassen på Clarion Hotel Stockholm vid Skanstull utlovas en fabulös förfest och skönt häng veckan lång.
  • Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen erbjuder en fotovägg i sitt Living Room med möjlighet att vinna en hotellövernattning för den som tar bästa bilden med Pride-tema. Här serveras även en Rainbow Breakfast under veckans alla dagar samt en After Parade på lördagen.
  • På alla Clarions stockholmshotell kan besökare sippa på den svalkande signaturdrinken Homopolitan eller någon annan Pride-cocktail.
  • I sociala medier pågår en tävling där du kan Lovebomba någon du tycker om, motivera varför och ni har möjlighet att vinna en hotellövernattning tillsammans.

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Sju år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel www.choice.se/clarion