Låt Live Leva: Ensamma Tillsammans intar Malmö

Den 16 maj intar hotellrumsfestivalen Låt Live Leva Malmö Live. Det blir fyra timmars livestream med nio olika artister, många med lokal förankring.

- Det har varit en stor succé hittills, det tycks vara ett stort sug efter upplevelser av det här slaget, säger Sulekha Daar, på artistbyrån Jubel som är initiativtagare och producent av den digitala festivalen som nu har sänts tre gånger i orter som Stockholm, Umeå och Uppsala.

Nu är det dags för Malmö och där samarbetar Jubel med Malmö Live Konserthus och Clarion Hotel som båda finns i samma byggnad.

- Det har varit skrämmande tyst och tomt här på Malmö Live den senaste månaden. Publiken har lyst med sin frånvaro i konserthuset. Genom Låt Live Leva förändras det för en dag. Festivalen är ett exempel på nya sätt att samarbeta och tillsammans leverera kvalitativa musikupplevelser. Detta kommer passa perfekt i en allroundbyggnad som Malmö Live, säger Karin Karlsson, programchef på Malmö Live Konserthus.

300 rum och festivalpass kommer säljas och upplägget inkluderar övernattning, middag, goodiebags och frukost för två - samt tillgång till den livestreamade konserten på hotellrummet. Därmed ger vi publiken möjlighet att följa festivalen - ensamma (enligt restriktioner) men ändå tillsammans. Allt detta till ett pris av 1 195 kr. per rum, och Early Bird (de första 50 biljetterna) till 995 kr. per rum.

Jens Lyckman, VD på Clarion Hotel Malmö Live, är mycket positiv till initiativet:

- Vi försöker hitta ljusglimtarna, och det kan man väl säga med att den här pandemin har dragit med sig ökad kreativitet. Vi har och kommer alltid sälja upplevelser och det här är ett nytt och kul sätt att stimulera sinnena för våra gäster. Det i kombination med att folk börjar bli trötta på att sitta hemma tror vi gör detta erbjudande till en succé, säger Jens Lyckman.

Festivalen Låt Live Leva startades i mars 2020 från en idé om att skapa “Sveriges största festival någonsin, online” och belysa värdet av en levande svensk musikscen. Via YouTube och livestreamingtjänsten Twitch har de fyra första upplagorna lyckats nå över 150 000 unika tittare från olika delar av världen. Jubel har också samlat in pengar till de deltagande artisterna med hjälp av Swish. Exempel på artister som uppträtt är Daniel Adams Ray, Thomas Stenström, Amanda Aasa, Sabina Ddumba, Janice och Molly Hammar.

- Parallellt med att vi insett att musikbranschens påverkan av Covid-19 riskerar bli en långkörare är vi oerhört glada över den utveckling som skett sedan vi startade konceptet Låt Live Leva. Med 150 000 unika besökare är vi inte bara årets största svenska festival, utan även större än den största i fjol. Detta bevisar faktumet att efterfrågan på musik och artister finns kvar och kanske är större än någonsin. Det enda som ändrats är att du inte får konsumera musiken ihop. På samma sätt som att matkonsumtionen flyttar från krogen till stugan måste vi applicera vår näringskedja. För live ska fortsätta leva!, säger Erik Ohlsson, VD på Jubel AB.

De unika festivalbiljetterna finns nu tillgängliga på malmolive.se.

Artister och program släpps inom kort. Följ Låt Live Leva på Facebook för att hålla dig uppdaterad.

Kontaktpersoner: Sulekha Daar, presskontakt Jubel, Sulekha@jubel.seKarin Karlsson, programchef Malmö Live Konserthus, tel, 0709-341394, karin.karlsson@malmolive.se

Clarion Hotel är levande mötesplatser som drivs med visionen om att öka livsvärdet för både gäster och medarbetare. Ett strategiskt arbete som resulterat i att kedjan idag är mångfaldigt belönad - både för sin starka företagskultur, men också för sin gästnöjdhet.

Med sina 27 nordiska hotell med en omsättning på över 4 miljarder NOK erbjuder de en fullservice-upplevelse med lyxiga hotellrum, restauranger och barer signerade stjärnkocken Marcus Samuelsson, konferens och spa runtom i Norden. Som en del av Petter Stordalen-ägda koncernen Nordic Choice Hotels utmanar de sina branschkollegor, bl.a. genom att som första hotellkedja internationellt ta bort all användning av palmolja samt sätta rekord i användandet av mobila hotellrumsnycklar.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med runt 200 hotell och 14 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt 15 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.