Sveriges främste matentreprenör misstänks finnas i Malmö.

Sverige är ett av världens mest innovativa länder. Det är utgångspunkten när medarbetarna på Clarion Hotel & Congress Malmö Live nu ger sig ut på jakt efter Sveriges främsta matentreprenörer som erbjuder de bästa lösningarna för god, hälsosam och hållbar mat.

• Precis som att vår värld och matvanor förändras och utvecklas så växer Malmö i en otrolig fart. Vi ser framemot att under Local EAT Award se oss omkring bland våra leverantörer och lokala entreprenörer för innovativa och miljötänkande alternativ och tillvägagångsätt. Malmö är Sveriges restaurangtätaste stad och matintresset är större än någonsin, därför tror jag att Malmö besitter enorm kompetens just kring detta, säger hotelldirektör Jens Lyckman på Clarion Hotel & Congress Malmö Live.

Local EAT Award söker Skandinaviens främsta matentreprenörer och korar den bästa idén inom mat, hälsa och hållbarhet. Vinnaren får 100 000 kronor, ett mentormöte med Petter A. Stordalen och deltagande på EAT Stockholm Food Forum 13-14 juni. Bakom tävlingen står Nordic Choice Hotels, Företagarna, NHO och EAT Initiative.

• Världen förändras snabbare än någonsin vilket utmanar traditionella verksamheter och skapar nya behov. Det har därför aldrig varit viktigare att uppmuntra och hitta superkrafterna som kan tackla de nya utmaningarna. Local EAT Award är Nordic Choice Hotels bidrag till att ge hungriga entreprenörer de bästa förutsättningarna för att nå ut med sina lösningar kring mat, hälsa och hållbarhet, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

På EAT Stockholm Food Forum får de nationella vinnarna möjlighet att knyta kontakt med de viktigaste globala nyckelpersonerna i matbranschen samt få värdefulla inspel till sin verksamhet.

• EAT:s arbete handlar om att främja ny tvärvetenskaplig forskning om sammanhangen mellan mat, hälsa och miljö, och omsätta kunskap i praktik – genom politikutveckling och näringslivsutveckling, samt medvetenhet kring riktiga val av mat för oss som konsumenter. Tallriken är inte bara vägen till hållbar utveckling, ett stabilt klimat och förbättra vår kollektiva hälsa, det är också nyckeln till morgondagens affärsmöjligheter, något Local EAT Award är ett fantastiskt exempel på, säger Gunhild Stordalen grundare av EAT Initiative.

Local EAT Award startade igår den 30 mars och pågår fram till den 6:e maj. I första omgången koras fem regionala vinnare i Sverige och fem i Norge. I omgång två utses en nationell vinnare bland dessa och de två bidragen representerar sina respektive länder på finalen under EAT Stockholm Food Forum den 13-14 juni. Där koras huvudvinnaren av Local EAT Award som får 100 000 kronor och ett mentormöte med entreprenören Petter Stordalen med syfte att ge den vinnande verksamheten ökade möjligheter att växa.

- Företagarna vill med vårt arbete med Local EAT Award lyfta fram och hylla företagande hjältar som hittar innovativa och smarta lösningar för en hållbar framtid, säger Eva Cooper, regionchef Företagarna.

Local EAT Awards jury består av Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen, Företagarnas administrativa chef Kristina Kaup Elford och EAT:s Science Director Line Gordon.

Mer information om tävlingen, kriterierna och priset på www.eatforum.org.

För mer information kontakta:
Kenneth Hultgren, projektledare Local EAT Award Sverige, tfn: 070-695 85 90
Eva Cooper, regionchef på Företagarna, tfn: 0708-10 17 83

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Sex år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel www.choice.se/clarion