"Vi måste interagera som den internationella stad vi är"

Eva och Peter är två av 12 personer som jobbar med eventet African Nordic Fashion & Cultural Expo, tillsammans tar de steget att få Malmös olika kulturer att börja interagera. Eva och Peter jobbar på Clarion Hotel Malmö Live och varit den drivande kraften bakom till att Clarion ska vara värdar för eventet.

På lördag intar African Nordic Fashion & Cultural Expo Clarion Malmö Live och kommer bjuda på en kväll med underhållning, shopping, modevisingar och nattklubb. Men den viktigaste uppgiften för Peter och Eva är att få olika kulturer att mötas.

-"Vi visste att Malmö är känt för att ha ca 182 olika nationaliteter, men samtidigt känner vi inte att vi interagerar med dessa. Mode och musik är två saker som sammanför människor och genom detta ville vi skapa en mötesplats för alla kulturer. Folk indentifierar sig med musik och olika klädstilar och där kan man hitta gemensamma nämnare mellan olika kulturer." säger Peter Nicholaus, anställd på Style-avdelningen på Clarion Malmö Live.

Under kvällen kan man se artister Promoe, Janice och Laila Adéle uppträda och en modevisning som visar trender från olika kulturer.

-"Vi har märkt att alla nationaliteter gärna sammanför sina egna länder i staden, men bjuder inte in andra kulturer. Detta gäller även mig som är från Tanzania, och Peter som är från Uganda. Jag tror det mer handlar om en rädsla för att ta kontakt än något annat." säger Eva Alexander, Style Supervisor på Clarion Hotel Malmö Live

-"Jag känner en stor stolthet i att mina anställda tar ett sådant fint och stort initiativ. Vi jobbar hårt på att förändra bilden om Malmö ute i världen och detta känns som ett steg i helt riktning", säger Jens Lyckman, VD på Clarion Malmö Live.

Biljetterna till arrangemanget kostar från 200 SEK.