Avancerad teknologi stärker VARTA®s produktportfölj för att möta ökade marknadskrav

Frankfurt – September 17, 2014. Johnson Controls, ett globalt multi-industriellt företag med etablerade kärnverksamheter inom fordons- och byggindustrin, introducerade på Automechanika 2014 det nya kommersiella VARTA-batteriet med EFB-teknologi – ett nytt innovativt batteri för tunga kommersiella fordon som möter behoven hos dagens lastbilsförare och -flottor.

Kraven på batterier för tunga kommersiella fordon ökar ständigt. Idag är lastbilar utrustade med många elektroniska enheter, som underhållningssystem, kylskåp och mikrovågsugnar. VARTA Promotive EFB är det första lastbilsbatteriet med en unik syracirkulator, och är speciellt utformat för högpresterande kommersiella fordon med högt energibehov och intensiv vibrationsresistens, inklusive end-of-frame-installation. Dess teknologiska egenskaper garanterar förbättrad prestanda och pålitlighet på väg. Den innovativa syracirkulatorn motverkar syraskiktning. Promotive EFB håller längre än något annat batteri på marknaden idag. Promotive EFB, tillverkat enligt högsta kvalitetsstandard i Europa, kommer pålitligt att ge kraft till kommersiella flottor och drastiskt minska stilleståndstiden.

Den unika syracirkulatorn är VARTAs speciella teknologi som garanterar bättre syracirkulation och håller laddningsacceptans på högsta nivå. Batteriet kommer att hålla mycket längre och risken för fel minskas påtagligt. “Med det nya VARTA Promotive EFB kan återförsäljare och flottor tillhandahålla sina kunder en ny innovativ teknologi som uppfyller kraven hos dagens lastbilar, ger extra pålitlighet och hjälper till att motverka motorstopp,” säger Florence Bailleul, Vice President & General Manager Aftermarket EMEA.

Bredare urval av VARTA®fordonsbatterier

Dessutom presenterar Johnson Controls ett bredare urval av VARTA fordonsbatterier på Automechanika 2014. Dynamic Trio (BLACK, BLUE och SILVER) har kompletterats med två spjutspetsteknologier, AGM and EFB. “Nuförtiden efterfrågar kunder i allt större utsträckning miljövänliga och högkvalitativa produkter tillverkade i Europa,” säger Bailleul. “Johnson Controls såg de ändrade förväntningarna hos dagens bilförare och lägger därför till avancerad teknik i en portfölj för att kunna erbjuda miljövänligt producerade batterier med utökad livslängd.”

De nya tilläggen VARTA BLUE DYNAMIC EFB och VARTA SILVER DYNAMIC AGM är den perfekta lösningen för högutrustade bilar med maximalt energibehov och passar även utmärkt för fordon med Start/Stop- teknologi. Båda batterierna har en längre livstid och står för pålitlighet och hög startkraft. AGM och EFB har en anmärkningsvärt ren tillverkningsprocess med 20% lägre energiåtgång och 20% lägre växthusgasutsläpp.

Med VSSP 2.1 kan verkstäder göra ännu snabbare batteribyten

Förutom dessa nyheter visar Johnson Controls nästa generations VARTA Start-Stop Service Program (VSSP 2.1). Med VSSP 2.1 kan verkstäder utföra alla batteribyten snabbt och utan krångel. Tack vare den nya integrerade offline-funktionen fungerar enheten utan internetuppkoppling, vilket gör användningen flexibel i alla typer av verkstäder. Med snabbare, optimerad, menynavigering och illustrerade utbytesinstruktioner kan komplicerade batteribyten göras på ett användarvänligt sätt.

“Avancerad teknik stärker VARTAs produktportfölj för att möta ökade marknadskrav,” säger Bailleul. “Vi tillhandahåller ett komplett utbud av produkter och service för att uppfylla de ändrade förväntningarna och kraven från marknaden.”

Johnson Controls Power Solutions, the global leader in lead-acid automotive batteries and advanced batteries for Start-Stop, hybrid and electric vehicles. In fact, our 50 manufacturing, recycling and distribution centers supply more than one third of the world’s lead-acid batteries to major automakers and aftermarket retailers. And through our innovations, we are building the advanced battery industry for hybrid and electric vehicles too: we were the first company in the world to produce lithium-ion batteries for mass-production hybrid vehicles. Our commitment to sustainability is also evidenced by our world-class technology, manufacturing and recycling capabilities.