Pressmeddelande -

Nordens Superhjältar utsedda - framröstade av internationella industri-representanter, investerare och experter. Här är Nordens 25 mest lovande miljöteknikbolag i tidiga skeden

Lund, 06 februari 2012

Pressmeddelande

Nordens Superhjältar utsedda - framröstade av internationella industri-representanter, investerare och experter – här är Nordens 25 mest lovande miljöteknikbolag i tidiga skeden!

Nordic Cleantech Open presenterar idag de 25 mest lovande nystartade miljöteknik-företagen i Norden.

Juryn som tagit fram dessa företag har varit större än någonsin och bestått av över 60 representanter från multinationella företag och riskkapitalbolag.

I juryn finns ledande energibolag som E.ON och Fortum, Kemikoncerner som BASF och 3M, aktörer inom byggsektorn som Skanska och Tyrens, massa och pappersindustrin representeras av företag som Metso och Stora Enso, andra som varit delaktiga är Veiola, Maersk, Grundfos och Siemens.

Bland riskkapitalbolagen i juryn finns inte bara aktörer baserade i Norden utan även fonder med bas i Kina, USA, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien och Schweiz.

Tävlingen Nordic Cleantech Open går av stapeln för andra året i rad och både antalet och kvalitén på ansökningarna har ökat. I år ansökte 97 företag och kvalitén på dessa ansökningar var så hög att en topp 50 lista på många sätt hade varit mera lämplig.

Mängden innovation och affärsmöjlighet som innefattas i dessa 25 nystartade företag är imponerande. Det sägs att många av världens mest framgångsrika företag byggts i tider av recession. Jag tror att vi kommer att säga detsamma om många av dessa inom ett par år” - säger Alexander Bigge Lidgren, managing director för Nordic Cleantech Open.

Vi tycker om kvaliteten och diversifieringen i år. Många av dessa vänder sig mot stora industri-kunder med ”must have” lösningar, det är exakt vad som krävs för att lyckas” - kommenterar Jörg Sperling, Partner på WHEB Ventures, Munchen.

Topp 25 listan är ett urval av lovande miljöteknikföretag, men det är också en snabbtitt på vad man kan förvänta sig att se mer av i framtiden. Ett intressant drag hos en majoritet av företagen är att de har tydliga lösningar på enskilda industriella problem istället för att utmana en hel industri.

Ett intensivt program ligger framför finalisterna. Det startar med ett Nordic Camp på Trolleholms Slott i februari, fortsätter med ett showcase i Pamplona, Spanien i mars och kulminerar med finalen på Cleantech Venture Day i Lahti, Finland i april där vinnaren utses av besökare från hela världen. Förra året kom över 250 deltagare, inklusive 50+ investerare, 80 miljöteknikföretag och ett tjugotal industriföretag till evenemanget.

Vi är mycket stolta over att presentera de 25 bästa Nordiska Cleantech företagen:

Aquiloz, Norge
www.aquiloz.com

Aquiloz utvecklar nästa generation mjukvara för att förutse och handla med el från vindkraft. Aquiloz system använder computational fluid dynamics - CFD modeller kombinerat med såväl produktionsprognoser, riskanalys och beslutsstödsverktyg. Systemet kommer att använda plug-ins och adaptorer för att kunna integreras i kundernas existerande system.

Asema Electronics, Finland
www.asema.com

Asema Electronics tillverkar konsumentterminaler och trådlösa kontroller. Asema E electricity saver är en touchscreen display som erbjuder ett integrerat hem-nätverk, automatisering av hemmet, energimätning per eluttag, kontroll av elkonsumtion per apparat beroende på elpris, och smart mätarintegration i en produkt.

Black Silicon Solar, Danmark
www.blacksiliconsolar.com

Black Silicon Solar utvecklar en nanoteknologi-process för att förbättra silikon sol celler på ett kostnadseffektivt sätt. Fokusering på kostnads reduktion snarare än förbättrad effektivitet har lett till att Black Silicon Solar utvecklat en alternativ process som reducerar produktionskostnad, produktionstid, användning av skadliga ämnen och användning av silikon.

Carbatt, Norge
www.carbatt.no

Carbatt erbjuder en lösning för eldrivna bilar baserad på ett nytt unikt nanocellsbatteri i fast form. Batteriet levererar energi-densiteter på över 30 gånger de som uppnås med litium batterier. Detta gör elbilar inte bara jämförbara, utan överlägsna övriga motordrivna fordon både vad gäller prestanda, räckvidd och kostnad.

Cellfab, Sverige
www.cellfab.se

Cellarmering är en ny, unik armeringsmetod för betong, asfalt och andra material. Cellarmering tillverkad av Cellfab förbrukar 75% mindre stål jämfört med traditionell armering. Cellarmering förstärker också strukturen och har en bättre tryck- och sprick fördelning. Metoden kan reducera arbetskraftskostnader med mer än 50%.

CentriClean Systems, Sverige
www.centriclean.eu

CentriClean Systems erbjuder lösningar för industriell luftrening. Tekniken är baserad på traditionella cyklonseparerings principer men är mycket mer effektiva. Genom att använda computational fluid dynamics (CFD) simuleringar har CentriClean kommit fram till en helt ny design som eliminerar alla nackdelar med traditionella cykloner.

Danish Power Systems, Danmark
www.daposy.com

Bränslecellerna från Danish Power Systems levererar effektiv, ren och förnyelsebar energi. Danish Power Systems utvecklar den kritiska delen, electrode assembly membranet, som möjliggör den elektrokemiska reaktionen mellan väte och syre. Danish Power Systems kan, som ett av få företag i välden, kontrollera de väldigt komplicerade parametrar som krävs för att få fram önskade kvaliteter.

Ekobalans Fenix, Sverige
www.ekobalans.se

Ekobalans erbjuder hållbara lösningar för hantering av näringsrika avfall som rötslam, använda biogas-substrat, gödsel och aska från bioenergi. Gödningsämnena i avfallet extraheras med hjälp av Ekobalans patenterade process och raffineras till högkvalitativ växtnäring som inte har någon ballast av tungmetaller eller skadliga organiska ämnen.

Ekolite, Finland
www.ekolite.fi

Ekolite omvandlar “skräp till värde” då man gör komposit-material av biomassa och industriavfall. Tillverkningsmetoden är mycket reseurseffektiv. Ekolite kommer att kommersialisera nya geopolymerer baserade på modifierad bioenergiaska för infrastruktur ändamål och nya naturfibrerkompositer för värme, ljud och brand isolering.

Enercomp, Finland
www.enercomp.fi

Enercomp minskar energikonsumtionen i industrins pump- och fläktsystem. Information samlas från pumparna med hjälp av trådlösa sensorer. Baserat på denna information diagnostiseras pump systemet och optimeras. Systemet täcker alla motor applikationer och besparingarna är enkla och omedelbara.

Enevo, Finland
www.enevo.com

Enevo erbjuder en lösning som ger sophanteringsföretag 20-40% besparing på sophämtningskostnaderna genom att optimera insamlingsintervallen, rutterna och utrustningsanvändningen. Detta uppnås genom att använda trådlösa sensorer som mäter fyllnadsgraden och ett kraftfullt nätbaserat analysprogram.

Lunavation, Sverige
www.lunavation.com

Genom att använda det nya supermaterialet grafen har Lunavation lyckats framställa en ny typ av lysande komponent. Denna komponent har visat sig fungera tillfredställande och kan tryckas i roll-roll process på stora ytor till låg kostnad. Lunaviations lysande komponent kommer bland många andra användningsområden att bli ett alternativ till OLED.

MetGen, Finland
www.metgen.fi

MetGen utvecklar oxidase enzymer, så kallade laccaser. MetGens Laccaser kan användas i ett stort antal industriprocesser. Ett exempel är förbehandling av trä i massa och pappersbruk där laccaser ger en reduktion av energiförbrukningen motsvarande 15%-20%.

NeoZeo, Sverige
www.neo-zeo.com

Baserat på en uppfinning inom volymeffektiva och outslitliga absorberande material för gasseparation har NeoZeo tagit fram en ny lösning för att kunna utnyttja den största oexploaterade potentialen för biogasproduktion; lantbruken. NeoZeo kommer att bygga biogasuppgraderings moduler för små och medelstora flöden av råbiogas på gårdarna, framtidens oljekällor!

Numcore, Finland
www.numcore.com

Numcore utvecklar en lösning som ökar återvinningen i avskumningsprocesser. Lösningen möjliggör kontroll av skumningens egenskaper och leder till en signifikant ökning av utbytet. Metoden skapar en 3D bild av skumningscellen och mäter på ett adekvat sätt styvheten och tjockleken på skummet genom konduktiva mätningar.

Norsetek, Norge
www.norsetek.no

Med hjälp av Norseteks innovativa koncept för vindkraftverks blad kan dessa göras både lättare och större än idag. Metoden kan minska vikten på bladen med upp till 40% och sänka tillverkningskostnaden betydligt. Bladen byggs också i två sektioner. Detta möjliggör enklare transporter även av stora vindkraftverk på mindre vägar och till havs!

Orexplore, Sverige
www.orexplore.com

Orexplore utvecklar en portabel, användarvänlig och extremt exakt utrustning för att analysera sammansättningen av oorganiska material. Utrustningen kan till exempel upptäcka giftiga tungmetaller. Mätningarna baseras på en innovativ metod som kombinerar två röntgenmetoder. Noggrannheten är enastående för ett instrument i denna kategori.

Pegasor, Finland
www.pegasor.fi

Pegasor uppfinning är en sensor för kontinuerlig mätning av mängden partiklar i luft. Pegasor har finns redan nu representerade på fordonstillverknings marknaden. Denna marknad kommer att växa snabbt de närmaste åren då det gäller dessa sensorer. Detta gäller även mätningar på inom- och utomhus luft där Pegasor också kommer att marknadsföra lösningar.

Re-Turn, Norge
www.re-turn.no

Re-Turn producerar lösningsmedelsfria coatings och gelcoats av PUR och epoxy, armerade med kolnanotuber. Användningsområdena finns inom offshore, skeppsbyggnad och vindenergi. Kolnanotuberna tillför styrka och ger en slätare yta som innebär förenklad rengöring, mindre kemikalieanvändning och lägre friktion i vatten och luft

ReformTech, Sverige
www.reformtech.se

Den flamfria förbränningen i ReformTechs unika katalytiska värmare har flera fördelar som hög bränsleeffektivitet utan några skadliga avgaser. Bland övriga fördelar med denna teknik kan nämnas möjligheten att använda olika typer av bränslen, riktbar värmeutstrålning, låg kostnad och robust konstruktion.

Tomologic, Sverige
www.tomologic.com

Tomologic erbjuder en online-baserad service i form av ett optimeringsverktyg som är till stor nytta för kunderna genom att ge kostnadsbesparingar utan initial kostnad eller arbetsinsats från användaren. Tomologic har utvecklat en teknologi som optimerar skärning av metallplattor. Processen reducerar mängden skrot som blir över från råvaran i denna energiintensiva industri med upp till 50%.

Ultranat, Finland
www.ultranat.fi

Ultranat har utvecklat och skyddat en unik metod för att processa aska. Metoden möjliggör att aska från biobränsle eldade kraftverk kan omvandlas till värdefulla produkter. Micronäringen i askan separeras och används till gödning och djurfoder medan det återstående, huvudsakliga, innehållet bestående av rena silikater har många användningsområden.

Vasasensor, Sverige
www.vasasensor.com

Vasasensors tunna sensor-enheter möjliggör optimering av produktionsprocesser i full hastighet. Detta är en lösning på behoven i pappersindustrin för att bättre kunna kontrollera avvattningen i pappersmaskinens press sektionen. Enbart 1% effektivare avvattning leder till 4% högre produktion eller 4% mindre ånganvändning.

ZEG Power, Norge
www.zegpower.com

Med en energieffektivitet på 80-90% och integrerad CO2 avskiljning är ZEG-technologin verkligen ett revolutionerande energikoncept. ZEG-technologin producerar både elektricitet och vätgas med integrerad CO2 avskiljning till ett lägre pris än idag. Det kan också nämnas att tekniken inte har några som helst övriga utsläpp och att den är flexibel då det gäller bränslen.

Zemission, Sverige
www.zemission.se

Zemissions produkt är en brännare som kan använda flera olika bränslen och som inte avger avgaser. Användningsområdena finns främst inom uppvärmningssystem till el- och hybridbilar. Uppvärmningen av dessa är ett problem då eluppvärmning kan reducera körsträckan med upp till 50%. Zemissions brännare är överlägsen för dessa ändamål. Den förkortar inte körsträckan, är tyst och ger inga avgaser.

Om oss
Nordic Cleantech Open är en tävling som identifierar, uppgraderar och synliggör de 25 bästa nystartade miljöteknikföretagen i Norden varje år.

För mer information om tävlingen och företagen besök hemsidan:

Alexander Lidgren, +46736601007
bigge@nordiccleantechopen.com

• Finans

• cleantech
  • business competition
  • startups; investering; cleantech; riskkapital
  • cleantech scandinavia
  • nordic cleantech open
  • cleantech innovation
  • nordic
  • environmental technologies

Cleantech Scandinavia is a membership network of investors and affiliated cleantech professionals designed to provide cleantech knowledge, contacts and investment opportunities; be a coordinating voice to promote the Nordic cleantech sector, and drive cleantech innovation and growth in the Nordic countries. Cleantech Scandinavia offers its members a series of networking and pitching events, business intelligence research and reports including Nordic cleantech deal flow statistics, and holds a database of investment opportunities in the region.

www.cleantechscandinavia.com

Magnus Agerström