CLIENS FONDFÖRVALTARE ERHÅLLER AAA-RATING HOS BRITTISKA CITYWIRE

Thomas Brodin som förvaltar fonden Cliens Sverige Fokus erhåller högsta betyg i Citywires ranking av svenska fondförvaltare.

För att överhuvudtaget bli bedömd av Citywire måste förvaltaren ha slagit sitt jämförelseindex över en treårsperiod och av de få utvalda är det endast 10 % som erhåller högsta betyg, AAA. Citywire rankar fondförvaltarnas prestation i form av riskjusterad avkastning och inte fonderna som produkter, vilket skiljer sig från andra ratinginstitut.

- Att den förvaltning vi bedriver har fått högsta betyg gläder mig. Det är ett kvitto på att vår aktiva förvaltning ger ett mervärde till våra investerare, vilket i slutändan är det som verkligen betyder något säger Thomas Brodin.

Thomas Brodin har en bakgrund som en av Europas mest framgångsrika finansanalytiker men bytte inriktning på sin karriär och började sitt arbete på Cliens Kapitalförvaltning i november 2013.
Han är bl. a huvudansvarig för aktiefonden Cliens Sverige Fokus med ett förvaltat kapital uppgående till 4,8 miljarder kr. Totalt förvaltar Cliens Kapitalförvaltning ca 11 miljarder kr i fem fonder och diskretionära uppdrag

- Under Thomas Brodins period som huvudförvaltare har Cliens Sverige Fokus haft en årlig snittavkastning på 20,5 % efter avgifter. Det är anmärkningsvärt goda resultat då exempelvis börsen avkastat 12,8 % per år under samma period. Det är väldigt glädjande för hela firman att erhålla ett så fint betyg säger Tomas Henriks, Marknadschef på Cliens Kapitalförvaltning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Henriks, Marknadschef
e-post: tomas.henriks@cliens.se