Nomineringarna klara för Läkerol Voice of the Year – Med sin röst och sitt engagemang har de imponerat på juryn

För sjätte året i rad utser Läkerol Voice of the Year. Kulturpriset delas årligen ut till en aktuell person, som med hjälp av sin röst utmärkt sig för en bred publik. Årets fem nominerade är Emma Green, Lars Lerin, Linda Pira, Robert Aschberg och Soran Ismail.

Med regnbågsfärgade naglar skapade Emma Green stort engagemang kring allas rätt till kärlek. Lars Lerin har satt svensk samtidskonst på kartan såväl nationellt som internationellt. Linda Pira gör raketkarriär i en mansdominerad hip hop-värld. Robert Aschberg har en lång karriär känd som Sveriges kanske mest kontroversielle programledare, nu senast med Trolljägarna där han strider mot näthatet. Soran Ismail väljer dialog framför hat och sätter ner foten mot främlingsfientlighet.

– Årets nominerade visar på Voice of the Years bredd med den gemensamma nämnaren att de alla gjort sin röst hörd för den breda allmänheten. Oavsett om det gäller alla människors rätt till lika villkor eller att våga sticka ut från den gamla normen, säger juryns ordförande Björn Widegren.

Vinnaren av Läkerol Voice of the Year kommer traditionsenligt att presenteras vid en presskonferens i Båstad den 11 juli. Juryn består av Björn Widegren (juryns ordförande och tidigare kulturredaktör på Gefle Dagblad), Claudia Galli Concha (skådespelerska), Hanna Lindblad (musikalartist), Ove Joanson (styrelseordförande för Public service-stiftelsen samt Utgivarna) och Patrik Uhlman (tidigare kulturredaktör på Eskilstuna-Kuriren).

Kort om de nominerade:
Emma Green

Höjdhopparen som med sina regnbågsskimrande naglar fick människor att lyssna till ett budskap om allas vår rätt att vara den vi är. Långt bortom två meter i höjd.

Lars Lerin
Målaren och författaren från Värmland som med sin konst erövrat folket utan att på minsta sätt ge avkall på kvaliteten i sina akvareller. Erinrar på så sätt om Carl Larsson i början på vårt förra sekel. Dessutom belönad för sitt författarskap om sin konst.

Linda Pira
Kvinnlig rappare i en mansdominerad bransch som med sin otroligt coola attityd fick sitt genombrott 2013/2014. En dokumentär, ”Linda Pira - som du inte visste om" har visats i SVT. Hon har fått en Grammy för "årets nykomling" och uppträdde nyligen på Dramaten – hennes föreställning såldes ut på mindre än en timme vilket är Dramaten-rekord.

Robert Aschberg
Blev redan på 90-talet i "Diskutabelt" Sveriges odiskutabelt mest kontroversielle och mest kände programledare. Nu har han laddat om och med humor och självironi utmanat "nättrollens" okontrollerade hat. Ett angrepp som redan gett resultat.

Soran Ismail
Ståuppkomikern som sätter sig med fienden för att resonera, inte hata. Argumentera, upplysa och inte slå tillbaka. Soran är kanske den mest humanistiska och nödvändiga rösten i den svenska offentligheten.

Läkerols kulturpris
Under 30 år (1971-2000) delades Läkerols prestigefyllda kulturpris ut i Sverige. Bland pristagarna finns bland andra Povel Ramel och Thorsten Flinck. I samband med att Läkerol firade 100 år som varumärke 2009 återinstiftades kulturpriset under namnet, Läkerol – Voice of the Year. Det nya priset är uppdaterat och mer tidsenligt än föregångaren. Priset delas ut av en namnkunnig jury som alla är vana att använda ordet i sina yrkesroller. Prissumman är på 100 000 SEK i stipendieform. 2013 års Voice of the Year var Jonas Gardell för sin gripande TV-serie och romanserie Torka aldrig tårar utan handskar. Ett ämne och en historia som är lika aktuell idag som när den utspelas.

Pristagare Läkerol Voice of the Year:
2013 - Jonas Gardell
2012 - Loreen
2011 - Patrik Sjöberg
2010 - Mia Skäringer
2009 - Malena Ernman

För mer information om Läkerol – Voice of the Year, vänligen kontakta:
Fredrik Sjöström, Cloetta, mobil: 0734 39 42 51, e-post: fredrik.sjostrom@cloetta.se
Björn Widegren, Juryns ordförande, mobil: 0708 48 57 53

För hjälp med bilder på juryn, vänligen kontakta:
Emma Lundskog, mobil: 0736 24 19 17, e-post: emma@wenderfalck.com

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment av choklad, godis, uppfräschare och nötter av hög kvalitet. Bland våra produkter märks starka varumärken som Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch, Powerbreak och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 550 medarbetare som arbetar på vårt skandinaviska huvudkontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i våra fabriker i Ljungsbro och Helsingborg.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se