Michael Jansson ny CFO på Cloud Nine

I slutet av januari 2019 tillträdde Michael Jansson rollen som CFO på Cloud Nine. Michael kommer närmast från Happy Socks där han arbetat som koncernredovisningsansvarig.

Michael har sedan sin ekonomiexamen 2012 från Uppsala Universitet, arbetat som revisor på den globala revisionsbyrån EY i Stockholm, med inriktning mot börsnoterade företag. I totalt sex år var han verksam hos revisionsjätten, varav ett år spenderades i San José, USA, med primär inriktning mot revision av Google/Alphabet. 2018 lämnade han posten som auktoriserad revisor på EY, för Happy Socks och ett koncernredovisningsansvar, innan han tillträdde rollen som CFO på Cloud Nine.

”Mitt långsiktiga karriärmål har hela tiden varit att få arbeta som CFO på ett företag där jag får arbeta med den ekonomiska rapporteringen men samtidigt vara nära verksamheten. I och med min bakgrund har jag alltid arbetat mycket med redovisning, men har alltid haft ett intresse för finansiell analys. Drömmen har därför varit att hitta en tjänst där jag kan kombinera dessa två områden”, säger Michael.

Eftersom Cloud Nine är ett växande bolag i en ständigt föränderlig bransch, ser Michael stora utvecklingsmöjligheter både för bolaget och sig själv personligen, vilket han uttrycker som både spännande och motiverande.

”Ingen dag är den andra lik på Cloud Nine. Vardagen är varierad och innefattar allt ifrån att säkerställa att redovisningen är i linje med legala krav och redovisningsstandarder, till att upprätta analyser som ligger till grund för beslutsfattande.”, tillägger Michael.

Det är mycket glädjande att Michael valt att bli en av oss och därmed bidra till att förbättra den ekonomiska förvaltningen och analysen” , kommenterar Carl-Fredrik Risbecker, VD på Cloud Nine.

Processen med search och rekrytering genomfördes i samarbete med Vindex som arbetar med att rekryterera CFO:er.