En ny webbplats för Hagastaden

Stadsbyggnadsprojekten i Hagastaden har fått en en ny webbplats. Cloudberry har ansvarat för utvecklingen, samt levererat struktur och innehåll, medan wordpressbyrån Didjit har stått för design och produktion. Den nya sidan ska bättre ta hand om besökarna och se till att de hittar den information eller de kontakter de söker, antingen de är företag som vill etablera sig i den nya stadsdelen eller en familj på jakt efter en bostad.

– Vi kapar hörnen helt enkelt, säger Niclas Holmqvist, webbstrateg hos Cloudberry. Den gamla sidan var fylld med statisk information som var lätt att gå bort sig bland. Den nya sidan är byggd för att vara aktuell och lätt att hitta på. Allt överflödigt har flyttat ut och gett plats åt nytt och framtida material.

Nya hagastaden.se är responsiv och anpassar sig till olika skärmstorlekar automatiskt, antingen det är mobiler, surfplattor eller datorer. Den har producerats och utformats av wordpressbyrån Didjit.

Webbplatsen hagastaden.se drivs av ett informationsråd med representanter från projektets parter – Stockholms stad och Solna stad, Trafikverket, Stockholms Science City, Nya Karolinska Solna, Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset, Akademiska Hus och Locum, samt privata fastighetsägare och de byggherrar som hittills är markanvisade i området.

Cloudberry har varit kommunikationsresurs för samarbetet sedan 2010 och har stått för gemensamma strategier och det redaktionella arbetet med webben. Därmed fanns det redan från start i projektet en god inblick i vad besökare och organisation hade för behov och önskemål på en ny webbplats.

På webbplatsen kan boende och verksamma i Hagastaden snabbt få en överblick av utvecklingen i byggprojekten och samt information om aktuella störningar eller annan inverkan på tillgängligheten i området. Företagare av olika storlekar kan hitta företagarföreningar som är aktiva här eller kontakt med dem som hyr ut lokaler för näringsverksamhet. Det finns en aktivitetskalender och möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev.

Hagastaden

Fram till 2025 kommer Hagastaden att växa fram på gränsen mellan Stockholm och Solna, en stadsdel med en blandning av lärosäten, forskningsinstitut, sjukhus, företag, bostäder, butiker, service, kultur och fritidsaktiviteter. Här kommer att finnas en stor koncentration av forskning och företagande inom life science. Området erbjuder ett modernt boende med närhet till både storstadenens puls och nationalstadsparkens lugn.