7 500 kvinnor och deras barn lyfts ur fattigdom i unikt projekt

7 500 kvinnor och deras barn lyfts ur fattigdom i unikt projekt

”Mammaekvationen” är ett nytt projekt som hjälper 7 500 unga mammor i Kenya att skapa en egen försörjning. Projektet är ett unikt samarbete mellan Hand in Hand Sweden och Clowner utan Gränser och är helt finansierat av Svenska PostkodLotteriet. Syftet är att förbättra livssituationen för unga mammor genom förbättrad självkänsla och möjligheten att skapa egna företag i ett av världens fattigaste och mest utsatta länder.

Hand in Hand och Clowner utan Gränsers nya samarbete handlar om att hjälpa unga mammor i Kenya att förbättra sin livssituation i en av världens tuffaste miljöer. Mer än hälften av Kenyas befolkning lever i fattigdom, dvs. under två dollar per dag. De flesta av dessa är kvinnor. De 7 500 kvinnorna i projektet ”Mammaekvationen” är under 30 år och har i snitt tre barn att försörja.

”Kvinnorna som ingår i programmet bär ofta på trauman och en inre stress; de bor i slumområden och oroar sig att inte kunna ge sina barn mat, utbildning och skydd mot faror. Eller ens försörja sig. Våra verktyg är en enkel och lekfull metod som hjälper kvinnorna att hitta en plats livet där de kan känna trygghet, glädje, tillit och bygga en tro på sig själva. Kvinnor och barn hamnar ofta längst ner värdekedjan men det finns en kraft och styrka i de kvinnorna som jag har mött, en enorm potential inom dem som kan öppnas om de får rätt stöd och förutsättningar”, säger Louise Frisk, projektledare på Clowner utan Gränser.

”Hand in Hands verksamhet har hittills skapat ungefär 21 000 företag i Östafrika, 70 % av de som har gått vårt program har startat en verksamhet. Vi är mycket glada att kunna driva detta program för unga mammor, som annars riskerar ett liv i fattigdom, svält och prostitution.  Kvinnorna har flera barn som de ofta har ensamt ansvar för och projektet ger dem möjlighet att förbättra sitt eget och sina barns liv och framtid. Visionen är att alla mammor ska ha möjlighet att ge den trygghet som deras barn behöver”, säger Pauline Ngari, chef för Hand in Hand i Kenya.

Det unika med ”Mammaekvationen” är att projektet dels ger möjlighet till långsiktig ekonomisk försörjning (Hand in Hand) och dels metoder för att stärka psykosocial hälsa och självförtroende (Clowner utan Gränser). Programmet pågår i två år och målet är att kvinnorna som deltar i programmet ska starta egna små verksamheter som skrädderier, kycklingfarmer eller produktion av väskor, tvål och juicer.

En kvinna som ingår i programmet är Lucy Wangui, 30 år och ensam försörjare till tre barn. ”Alla mammor borde ha rätt att vara världens bästa mamma. Det jag helst vill kunna ge mina barn, utöver kärlek och hjälpa dem att bygga självförtroende är en utbildning, bra mat och sjukvård. Jag försöker vara en bra förebild för mina barn. Det här projektet hjälper mig att göra allt detta”, säger Lucy Wangui.

För mer information, kontakta:

Louise Frisk, Projektledare, Clowner utan Gränser, tel: 073-3427085, e-post: louise@skratt.nu

Håkan Jarlenius, Kommunikationschef, Hand in Hand Sweden, tel: 0708-275202,

e-post: hakan.jarlenius@handinhand.nu

För mer information, se:

Hand in Hand Sweden Hand i Hand bekämpar extrem fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen. Vår affärsmodell är effektiv och framgångsrik - totalt har över 850 000 kvinnor deltagit i självhjälpsgrupperna i Indien, Afrika och Afghanistan vilket har resulterat i fler än 850 000 företag och att över 1,2 miljoner jobb har skapats. Detta innebär att fler än 5 000 000 människor fått bättre livsvillkor.

För mer information: www.handinhand.nu

Clowner utan Gränsers mission är att sprida skratt, glädje och hopp. Vi skickar clowner och artister till barn och samhällen drabbade av krig, konflikt och andra kriser runtom i världen. Vi använder humor och lek för att upprätthålla människovärdet och som ett sätt att ge barn och vuxna möjlighet att utvecklas. Sedan starten 1996 har vi spridit skratt, hopp och drömmar till över en miljon barn.

För mer information: http://skratt.nu