​If och Euro Accident vinner utmärkelsen ”Förmedlarnas val” i årets förmedlarundersökning

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 08:30 CEST

I CMA Researchs årliga undersökning om hur sak- respektive livförsäkringsförmedlare uppfattar samarbetet med försäkringsbolagen är det jämt mellan bolagen i undersökningen. Försäkringsförmedlarna har svarat på frågan om hur nöjda de är som helhet med respektive försäkringsbolag i mätningen. Frågan ligger till grund för utmärkelsen ”Förmedlarnas val” som delas ut för tredje året i rad.

De tre bolag som fick det högsta medelbetyget av sakförsäkringsförmedlarna; If, Moderna Försäkringar och Dina Försäkringar, fick samtliga ett medelbetyg på 4,0 på en betygsskala från 1 till 5 (där 5 är det högsta betyget). If vinner dock utmärkelsen ”Förmedlarnas val” vad gäller sakförsäkringar då deras medelbetyg på andra decimalen är jämförelsevis högre.

Därefter följer Trygg-Hansa som fick genomsnittsbetyget 3,6, Länsförsäkringar som fick 3,5 och Gjensidige som fick genomsnittsbetyget 3,4.

Euro Accident vinner ”Förmedlarnas val” vad gäller livförsäkringar med medelbetyget 4,2. Sedan följer Skandia med medelbetyg 4,1, Movestic med 3,8, SEB Pension & Försäkring med 3,7, SPP med 3,5, Länsförsäkringar med 3,4 och Folksam med 3,3.

Undersökningen genomfördes av CMA Research bland 150 försäkringsförmedlare inom sakförsäkring och 210 försäkringsförmedlare inom livförsäkring över hela landet under vecka 19-33 2016. I undersökningen har förmedlarna endast bedömt de försäkringsbolag de samarbetar med.