CMB välkomnar HSB Göteborg som ny huvudman

Sommaren 2015 fick vi nya grannar i och med att HSB Göteborg flyttade in i Guldhuset i Johanneberg Science Park på Chalmersområdet. Nu har vi även nöjet att välkomna HSB Göteborg som ny huvudman i CMB!

– Det känns som helt rätt tajming att gå med i CMB nu. Min ambition är att vi ska gå in med kraft och engagemang i det här samarbetet, och det har inte varit möjligt tidigare i och med hela den process som varit kring flytten till Johanneberg Science Park, säger Lars Göran Andersson, vd för HSB Göteborg.

Processen kring flytten har pågått i ungefär två och ett halvt år, men nu är den klar och cirka 130 medarbetare på HSB Göteborgs huvudkontor kunde under sommaren 2015 flytta in i helt nya fräscha lokaler i Guldhuset. Kontoret är helt aktivitetsbaserat, något som ska främja samverkan och kreativitet mellan medarbetare, medlemmar och kunder.

Precis intill det nya kontoret växer nu också HSB Living Lab fram, som är ett samverkansprojekt med akademi och forskning för att skapa ett boendelab med 20 lägenheter där framtidens boende utvecklas.

Men HSB Göteborg har levt i framtiden sedan 1925 då den kooperativa medlemsorganisationen startade. Sopnedkastet är kanske vår kändaste uppfinning, men husen märkta med den kända skölden har genom historien har utrustats med mängder av nya inslag som idag är en naturlig del av vår vardag så som tvättstugor, praktiska kök och egna bad. Idag har HSB Göteborg 64 000 medlemmar och förvaltar 35 000 bostadsrätter och 1500 hyresrätter i ett område som sträcker sig från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Beståndet utökas ständigt genom nyproduktion, där HSB Göteborg är en av de största byggherrarna i Göteborg. HSB Göteborg har 300 anställda och kontor i centrala Göteborg, Backa, Alingsås och Kungälv.

– Att vara med jobba för ökad samverkan inom branschen på olika sätt är en anledning till att vi engagerar oss i CMB, en annan är att vi tror att det är viktigt med en tydlig koppling mellan akademi och näringsliv. Traineeprogrammet är också intressant eftersom en av de viktigaste frågorna i framtiden kommer att bli hur vi löser kompetensförsörjningen när stora samhällsbyggnadsprojekt slåss om kompetensen, menar Lars Göran.

• hsb
  • hsb göteborg