När robotarna tågar in – vem ska då vara platschef?

CMB:s Ledarskapsdag 2016 sätter fokus på digitaliseringen av byggandet när användandet av drönare och robotar blir verklighet. Vad ställer det för krav på ledarskap och hur styr man utvecklingen för att förverkliga de närmaste årens omfattande samhällsbyggande? Behöver framtidens byggarbetsplats köras 24/7?

Boka in eftermiddagen den 27 april i din kalender redan nu!

En byggboom ligger framför oss, samtidigt som digitaliseringens vindar blåser allt starkare inom byggbranschen. Redan nu har BIM och digitaliseringen slagit igenom i projekteringen och snart är det byggarbetsplatsens tur. För att klara de framtida utmaningarna måste digitaliseringen få förändra den traditionella byggarbetsplatsen i grunden. Artificiell Intelligens är snart en ny kollega, automation varje platschefs bäste vän. Med digital kommunikation blir relevant, exakt och direkt informationsutbyte möjligt i alla lägen.

Dessa förändringar ställer stora krav på ett aktivt och moderniserat ledarskap, anpassat för ständig utveckling och lärande organisationer. Samhällsbyggare i alla led måste tänka till, och framför allt tänka nytt, innan det smäller till.

Ledarskapsdagen hålla på Chalmers Conference Centre eftermiddagen den 27 april, och riktar sig till alla er som kommer att verka inom samhällsbyggnadsområdet under de kommande 10 åren. Du möter praktiker, forskare och branschorganisationer. Under dagen delas ledarskapsutmärkelsen Guldhuset ut till en ung ledare, som också medverkar under dagens program.

Program och anmälan

Mer information om programmet samt anmälan kommer att publiceras och uppdateras här på vår hemsida senare under februari. Vi kommer även att skicka ut inbjudningar framöver. Har du frågor eller vill anmäla dig till Ledarskapsdagen preliminärt redan nu, kontakta CMB:s kommunikatör Ulrika Håård på e-post: ulrika.haard@cmb-chalmers.se

• samhällsbyggnad
  • samhällsbyggande