CMC Markets möjliggör handel på 1000 internationella ETF:er

MAR 19, 2019 10:00 CET

Nätmäklaren och CFD-aktören CMC Markets lanserar över tusen internationella ETF:er (börshandlade fonder) i sin handelsplattform för CFD:er, däribland flera amerikanska och kanadensiska. De tar också bort innehavskostnaden på ETF:er för sina svenska kunder – CMC Markets blir helt unika som nätmäklare i Sverige med ett sådant utbud.

Det var i januari förra året som de nya europeiska regelverket för värdepappersmarknaden, MiFID II, trädde i kraft och resulterade i att många svenska banker och nätmäklare blev tvungna att ta bort många internationella ETF:er. Framförallt försvann de populära amerikanska och kanadensiska ETF:erna

”CMC Markets som nätmäklare blir helt unika i Sverige”

CMC Markets som nätmäklare blir helt unika i Sverige med att erbjuda CFD-handel med ett utbud på över tusen olika internationella ETF:er i sin handelsplattform utan innehavskostnad, meddelar Joakim Sandblom, Sverigechef på CMC Markets.

Kunderna kan bland annat investera i ETF:er som fokuserar på värdebolag, momentum, cannabisbolag, miljöteknik, gaming, cyber security, tillväxtmarknader, råvaror, företagsobligationer och mycket mer. I samband med att CMC Markets nu även tar bort sin innehavskostnad* på ETF:er blir det mer förmånligt för både småsparare och stora institutionella investerare att handla ETF:er via CFD:er hos CMC Markets. Det blir ett billigare alternativ till utländsk aktiehandel som annars kostar 99kr i courtage och växlingsavgift. Precis som vid köp av utländska fonder eller aktier, noterade i andra valutor än svenska kronan, är det viktigt att ta valutaskillnaden i beaktande. Det utgår även courtage på såväl ETF:er som utländska aktier hos alla nätmäklare. Värt att notera är att hos CMC Markets betalar kunden valutaväxlingsavgift (0,3%) endast på realiserad vinst eller förlust – inte på hela positionens värde. Courtage för exempelvis amerikanska fonder är 2 cent per/styck och minicourtage på 9 USD.

*Innehavskostnaden belastar normalt positioner som är öppna över natten. Denna är dock borttagen på ETF:er. Läs mer om handel med ETF:er hos CMC Markets här

För mer information Joakim Sandblom, Sverigechef, CMC Markets, j.sandblom@cmcmarkets.com