Coala Life i delegation till USA med folkhälsominister Gabriel Wikström

Tillsammans med en svensk delegation besökte Coala Life i september USA i syfte är att skapa utbyte mellan Sverige och USA vad gäller digitalisering av sjukvården, så kallad eHälsa. Representationsresan var ett samarbete mellan Socialdepartementet, Swecare och svenska ambassaden i Washington. USA har under flera år satsat på att utveckla eHälsan i landets sjukvård och har därför blivit något av en föregångare i området. Den svenska delegationen fick ta del av de amerikanska, världsledande lösningarna inom digitalisering av sjukvården och resan gav chans till att utöka samarbetet med USA.

Den svenska delegationen började med en två dagars vistelse i Washington ledd av folkhälsominister Wikström. Därefter gick resan till San Fransisco och Silicon Valley, som sedan länge varit en viktig knutpunkt för it-företag och numera även för företag med inrikting eHälsa. Besöket i Silicon Valley var förlagd runt Health 2.0, en tre dagar lång konferens i hälsoteknologi i Santa Clara. Med över 2000 deltagande företag, live demos och företagslanseringar ges tillfälle att nätverka och ett visa upp sig för världsmarknaden. För Coala och några av de svenska bolagen, stod även ett besök på Apples högkvarter med på agendan under vistelsen i Kalifornien.

” Vi på Coala Life fick på ett effektivt sätt möjlighet att presentera och diskutera vårt produkterbjudande med de ledande inom e-Hälsa branschen. Dessutom har det givit oss en unik möjlighet att bredda vårt nätverk bland ”start-ups” och de världsledande it-bolagen.” säger styrelseordförande Ulf Tossman.

På Coala Life är vi stolta och glada över att ha blivit utvalda att vara med på resan och möjligheten att vara en del av delegationen.

• swecare
  • health 2.0