Coala Life inleder samarbete med Luscii för lansering i Nederländerna

Coala Life expanderar och lanserar på den Nederländska marknaden genom ett samarbete med Luscii healthtech. Nederländerna, med sjukvårdskostnader som närmar sig 100 miljarder dollar, är ett stort och inflytelserikt nav i den europeiska medicintekniska industrin som återkommande rankas som en av de fem största marknaderna för medicintekniska produkter.

Det svenska medicintekniska företaget Coala Life, pionjär inom digital hjärtdiagnostik och användarcentrerade medicinska innovationer, har ingått ett samarbete med Luscii, ledande inom distansvård och telemonitorering. Coala Heart Monitor kommer att tillgängliggöras i Nederländerna via Lusciis plattform. Luscii har tidigare uppnått betydande framgångar med att leverera patientcentrerade lösningar och deras EMR-integrerade digitala hälsoplattform används i nästan 50% av alla sjukhus i Nederländerna.

- Vi är mycket glada att samarbeta med Luscii på deras spännande resa för att effektivisera sjukvården. Deras digitala plattform är i världsklass och Coala kunde inte ha hoppats på en bättre partner att lansera med i Nederländerna, säger Dan Pitulia, VD Coala Life AB.

- Kardiologer ber oss om det absolut bästa för att ta hand om sina hjärtpatienter, som till exempel den växande gruppen med förmaksflimmer. Vi är mycket glada över att samarbeta med Coala för att ta deras state of the art-innovationer till läkare, sjuksköterskor och deras patienter på Luscii-plattformen, kommenterar Dr. Daan Dohmen, VD Luscii.

Coala Heart Monitor kommer initialt att vara tillgängliga för utvalda Luscii-kunder innan en full lansering. Partnerskapet inkluderar möjligheten att introducera Coala Heart Monitor i Storbritannien i ett senare skede.

För mer information kontakta:

Dan Pitulia, CEO Coala Life AB, +46 70 972 0838, dan.pitulia@coalalife.com

Dr. Daan Dohmen, CEO Luscii healthtech B.V., daan@luscii.com

För bilder:

www.luscii.com

Om Coala Life:

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inom digital hälsa inriktat på hjärtdiagnostik och digital hälsa. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av FDA- och CE-godkända digitala medicintekniska lösningar för hjärtat. Produkterna marknadsförs dels direkt mot konsument genom bland annat Apotek Hjärtat och Lloyds Apotek, och dels direkt mot vården för att möjliggöra digitala, patientcentrerade hjärtutredningar utan väntetider. I februari 2019 utsågs Coala Life till ett av de 100 mest betydelsefulla bolagen i världen inom digital hälsa av Journal of mHealth. Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta. För mer information se www.coalalife.com

Follow your Heart®

Om Luscii:

Luscii grundades av Dr. Daan Dohmen och hans team som en avknoppning av den prisbelönta nederländska hemsjukvårdsföretaget FocusCura. Luscii erbjuder en digital hälsoplattform som helt integreras i ledande journalsystem och stödjer läkare och sjuksköterskor för att vägleda sina patienter på distans. Lusciis teknik har redan levererat över 1,5 miljoner virtuella Luscii-vårdtillfällen. Kostnaderna ersätts helt av försäkringsbolag och utgör grunden för några av de mest framgångsrika e-hälsoprogrammen i Nederländerna, som ”Safe at home” och vinnarna av VBHC-priset HartWacht och COPD InSight.

www.luscii.com