Coca-Cola medfinansiär till öppnandet av Sveriges första social superstore

Nyhet   •   Dec 08, 2015 12:57 CET

I dag den 8 december slår Sveriges första social superstore, Matmissionen, upp sina dörrar i Rågsved söder om Stockholm. Matmissionen är en matbutik som minskar matsvinnet genom att sälja varor med bland annat nära bäst-före-datum. Genom låga priser och nya arbetstillfällen ska butiken både stötta området och hushåll som lever i ekonomisk utsatthet. Butiken är resultatet av ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood, därCoca-Cola i Sverige är medfinansiärer.

Utöver det ekonomiska bidraget förser Coca-Cola Matmissionen med produkter från sitt utbud, som av olika anledningar inte kan säljas i andra butiker. Produkter med exempelvis kort utgångsdatum och etikettfel gör det i regel svårare att sälja i andra butiker. Innehållet och smaken är dock densamma. Dessutom ställer anställda från Coca-Cola upp och bidrar med att volontärarbeta i butiken.

- Idén bakom detta är fantastisk. Tänk att komma på något som stöttar klimatarbetet, personer i utsatthet och låta människor hjälpa varandra. Vi tror mycket på detta och vet att många av våra medarbetare ser fram emot att få hjälpa till, säger Rönnaug Vinje, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Alla får handla i butiken. Men de personer som lever på försörjningsstöd, etableringsersättning, aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, garantiersättning, garantipension eller dagersättning från Migrationsverket kan bli medlem i butiken och får då handla för en tredjedel av priset.

I projektet finns ett tiotal medfinansiärer från livsmedelsproduktionsledet. Dessa är förutom Coca-Cola i Sverige: Arvid Nordquist HAB, HKScan Sweden AB, Kavli, Lantmännen, Nestlé Sverige AB, Rydbergs, Santa Maria AB, SCA, Orkla Foods Sverige. Projektet är delfinansierat av Vinnova och övriga medfinansiärer är: Axel Johnson, Bring och Axfoundation.