Coca-Cola Sverige storsatsar på ungdomsidrotten

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 11:45 CEST

Syftet med Gothia Cup är att förena unga människor från världens alla hörn och även att attrahera näringsliv och turister. År 2015 såg 40 000 människor finalerna. För Coca-Cola har ungdomsidrott och en aktiv livsstil alltid varit viktigt och i år väljer man att gå in som officiell partner.

– Gothia Cup är inte bara ett av världens största ungdomsevenemang, utan en folkfest där aktivitet står i fokus. Vi delar en gemensam värdegrund om vikten av gemenskap och aktivitet i ungdomars liv, så samarbetet känns väldigt bra och självklart, säger Olivia Enquist, Brand Manager Coca-Cola Company, Sverige.

Som officiell partner är Coca-Cola den näst största partnern efter SKF och har därmed rätten att associeras med varumärket Gothia Cup över hela året. Coca-Cola är huvudpresentatör av Gothias digitala kommunikation som bla. inkluderar matchsändingar, sammandrag och höjdpunkter ifrån tidigare matcher och dessutom Gothia players app. Coca-Cola är även exklusiv dryckespartner.

– I år känns det mer aktuellt och viktigare än någonsin att vi får möjlighet att samla alla dessa nationer i en folkfest över nationsgränserna. För oss är det viktigt att våra partners delar vår vision och i Coca-Cola hittar vi en partner som går in helhjärtat i ungdomars aktiva liv. Tillsammans kan vi möjliggöra vår vision om att låta Gothia Cup förbli det största och bästa internationella ungdomsidrottsevenemanget i världen, säger Dennis Andersson, Generalsekreterare Gothia Cup.

Gothia Cup gick av stapeln för första gången år 1975 och Coca-Cola engagerade sig redan på 80-talet i turneringen. Under 2016 kommer Coca-Cola även att vara partners till fotbolls-EM i Frankrike och OS i Rio i augusti. Coca-Cola har sedan tidigare även ett partneravtal med Svenska Simförbundet genom projektet Simma Sverige.

För mer information, kontakta:

Frida Keane, Public Affairs & Communications Senior Manager, Coca-Cola Company, Sverige

E-post: keane@coca-cola.com

Thomas Andersson, Säljchef, Gothia Cup

E-post: thomas.anderson@gothiacup.se

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook