Framtidens PET-flaska vinner ny mark

Coca-Cola introducerar nu sin PlantBottle, en helt återvinningsbar PET-flaska delvis tillverkad av växtmaterial, på Coca-Cola, Coca-Cola light och Coca-Cola Zero. Det är ett viktigt steg för Coca-Cola som arbetar aktivt för att minska sin miljöpåverkan i alla led av sin verksamhet, från dryckestillverkning till förpackningslösningar och transporter. Målsättningen är att utveckla en flaska av PET-plast som är tillverkad av 100 procent växtbaserat avfall.

- Vi fick en otroligt positiv respons när vi lanserade PlantBottle på Bonaqua silver i höstas. Att vi nu går över till PlantBottle på våra största dryckeskategorier är definitivt ett framsteg i vår satsning för att minska vår klimatpåverkan och vårt beroende av oljebaserade material, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Enterprises Sverige AB.

PlantBottle består av 22,5 procent plast gjord av växtmaterialet melass, en restprodukt från sockerproduktion. PlantBottle är en förpackningslösning som genererar mindre CO2-avtryck och det är ett steg bort från användandet av oljebaserad plast. Den är 100 procent återvinningsbar, godkänd i det svenska pantsystemet och hanteras av butikernas vanliga returstationer.

Coca-Cola lanserade PlantBottle på den svenska marknaden i höstas, då på deras källvatten Bonaqua silver.  Implementeringen av den nya flaskan gick över förväntan, bland annat tilldelades Coca-Cola Återvinningsindustriernas Inspirationspris 2010.

Sedan den globala lanseringen av PlantBottle i december 2009, har 2,5 miljarder flaskor satts på marknaden i nio länder. Under 2011 har Coca-Cola globalt förväntningen att fördubbla volymen, med målsättningen att använda PlantBottle till samtliga PET-förpackningar 2020. Den långsiktiga visionen är att utveckla återvinningsbara plastflaskor som bara är tillverkade av 100 procent växtbaserat avfall.

Coca-Cola arbetar aktivt över hela världen med att bidra till en minskad miljöpåverkan inom framförallt klimat, vatten och förpackningar. Coca-Cola i Sverige har satt upp klimatmål om att minska utsläppen av koldioxid med 80 procent till 2020 (basår 2004). Hittils har utsläppen minskats med 25 procent.

PlantBottle kommer att finnas tillgängligt i butik från och med juni i år på halvlitersförpackningar för Coca-Cola, Coca-Cola light och Coca-Cola zero.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook