Julbordet överges

Ny mat räddar julbordstraditionen Är julskinkan, lutfisken och julkorven på väg att försvinna? Är jultraditionerna som normalt sätt styr vårt sätt att leva på väg bort? Under julen glömmer många allt vad BMI, GI och Viktkoll heter och njuter istället av god mat. På senare år har det dock smugit sig fram en motreaktion mot traditionerna. Allt fler väljer nu alternativa julbord från världens alla hörn med till exempel skaldjur och sushi. Men du som inte vill äta sushi på julafton och tröttnat på det traditionella julbordet, här kommer förslag på hur du kan förnya det traditionella julbordet och göra det nyttigare. - Vi vill slå vakt om mat- och dryckestraditionerna kring julen för de är en viktig del av vår kultur och historia. Det går att med enkla medel förnya julbordet och göra det smalare och trendigare, samtidigt som de traditionella råvarorna och dryckerna behålls. Bjäre Julmust Light är ett bra exempel på förnyelse av en traditionell dryck på julbordet, säger Cecilia Frahn, Brand Manager för Bjäre Julmust. - I mitt jobb märker jag en tydlig trend på att julmaten förändras. Vi blir alltmer påverkade av internationella mattrender från bland annat de franska och asiatiska köken. Den ekologiska maten är också på frammarsch. Och jag ser det som min uppgift att vara nyskapande med våra svenska råvaror inför jul, säger Niklas Larsson, kock och matutvecklare. Nya smala rätter som platsar bredvid korven och skinkan*: • Saffranmarinerat kalkonbröst med dinkel, äpple och rödbetor • Ingefärsstekt kalkonstek med rödkål och sultanrussin • Tapas på blåkongo, inlagd sill och cream cheese med smak av gräslök Några förslag på hur du gör den traditionella julmaten lättare*: • Dryga ut julbordet med matiga sallader av rotfrukter, fullkornsbulgur och rostade nötter. • Drick Lightmust istället för vanlig must. • Stek köttbullar/prinskorv i ugn och låt fettet rinna av på hushållspapper. • Skär bort fettet på julskinkan, då behöver man inte heller griljera den. • Ät i mindre omgångar, inte allt på en gång, använd gärna de mindre tallrikarna om så är möjligt. *Källa: Niklas Larsson, kock, Addfood. Musten ohotad Vi svenskar älskar julmusten och det finns inga tecken på att dryckesmönstret kring jul håller på att förändras. Julmusten har funnits i Sverige i snart 100 år och bryggs fortfarande enligt samma recept. Ännu är musttraditionen ohotad med en försäljning på nära 50 miljoner liter per år och bara under december står musten för nära 50 procent av all läskförsäljning. Essensen till must tillverkas än idag av Roberts AB i Örebro och används av i princip samtliga musttillverkare. Receptet är fortfarande hemligt och förutom essensen tillsätter Coca-Cola en egen hemlig blandning av ingredienser som ger just Bjäre dess karaktäristiska smak. Traditionella drycker under jul – antal kilokalorier (kcal) per 100 g dryck Bjäre Julmust Light 2,4 Bjäre Julmust 37 Starköl 46,6 Rödvin 71,9 Vinglögg 124,5 Snaps 221,8 Konjak 225 Traditionell mat under jul antal kilokalorier (kcal) per 100 g mat Kalkon 115 Julskinka 129,2 Lax 180,9 Köttbullar 213,4 Sill 230,6 Prinskorv 267 Leverpastej 285 Källa: Livsmedelsverket För mer information kontakta: Peter Bodor, Informationschef, +46 70 648 70 65, pbodor@ccnordic.com Anders Karlström, PR-ansvarig, +46 70 735 36 77, akarlstrom@ccnordic.com