KI rapport

Kommentarer från Coca-Cola med anledning av KI:s rapport om kopplingen mellan läsk och cancer i bukspottkörteln Bakgrund Den 8 november 2006 publicerades en rapport från Karolinska Institutet. Rapportens slutsats är att hög konsumtion av söta livsmedel ökar risken att drabbas av cancer i bukspottskörteln. Kommentarer - Vi tror att det är viktigt att ha ett helhetsperspektiv när man talar om orsakerna till cancer i bukspottkörteln. Hela människans livsföring med kost, motion, stress och alkoholvanor bör vägas in i analysen. Att enbart fokusera på ett ämne som i detta fallet socker ger en begränsad bild av verkligheten. - Enligt rapporten är de som dricker mest läsk också de som röker och är mest överviktiga. Hur vet man att cancer i bukspottkörteln inte orsakas av dessa övriga faktorer? - Coca-Cola har inget självändamål i att sälja sockersötade läskedrycker. Vi arbetar för att erbjuda ett brett sortiment av drycker som våra konsumenter efterfrågar. I stort sett alla av våra produkter finns som sockerfria alternativ, vilket också är den kategori som växer kraftigast vid sidan av vatten. Det är även inom denna kategori vi investerar mest och också utvecklar flest nya smaker. Många nya produkter kommer numera först i sockerfri version. - Vi anser att sockersötad läsk, precis som saft och andra sockersötade livsmedel har sin plats i en hälsosam livsstil där det finns en bra balans mellan kost och motion. För ytterligare information kontakta: Peter Bodor, informationschef, 08-500 752 31, 0706-48 70 65 Anders Karlström, pr-chef, 08-500 751 16, 070-735 36 77