Vårens smaker av Sprite och Fanta - helt utan socker

Coca-Cola i Sverige lanserar nu Sprite zero cranberry och Fanta pink grapefruit zero på den svenska marknaden.

Sprite zero cranberry, helt utan socker, bygger på den älskade smaken av citron/lime som i originalet Sprite. Till detta adderas en fräsch ton av tranbär.

Fanta pink grapefruit zero, också den utan socker, har en god syrlig smak av grapefrukt och precis som med alla andra varianter av Fanta är även denna utan tillsatta konserveringsmedel.

- På Coca-Cola ser vi det som en del av vårt samhällsansvar att minska mängden socker i den totala produktportföljen. I Sverige är målet att minska antalet kalorier i produkterna med 20% till 2020. Redan idag innehåller drygt en tredjedel av våra produkter lite eller inget socker. Försäljning av sockerfritt växer kraftigt och det finns stor potential att utveckla våra marknadsledande varumärken inom olika smaksegment i linje med detta, säger Björn Lindblad, varumärkesansvarig på Coca-Cola AB.

Björn Lindblad fortsätter

- Så det är därför extra roligt att få möjlighet att lansera nya smaker av både Sprite zero och Fanta zero, särskilt med tanke på att det är första gången det händer sedan vi introducerade Sprite zero 2003 och Fanta zero 2007 i Sverige. Sprite och Fanta är starka varumärken med konsumentgrupper som är engagerade och lojala mot produkterna.

Sverige är ett av de första länderna i Europa där vi lanserar dessa. När det gäller lanseringen av Sprite zero cranberry är vi första marknaden utanför USA. Dryckerna finns tillgängliga i PET-flaska på 50 cl och 1,5 liter i butiker över hela landet.

Lanseringarna sker med stöd från utomhus och butikskommunikation samt digitala medier.

Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua, Powerade och Minute Maid. Cirka 750 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook