Cochlear annonserar en ny milstolpe för hörselrehabilitering

Den 3 maj 2013 erhöll Cochlear™ Nucleus®-systemet CE-märkning för behandling av ensidig dövhet och asymmetrisk hörselnedsättning.

Cochleaimplantat är etablerat som en effektiv behandling för personer med svår till grav hörselnedsättning i båda öronen och har kommit att bli en global behandlingsstandard.

TÜV Rheinland har nu utfärdat godkännande och försett Cochlear Nucleus-systemet med CE-märkning för vuxna med grav hörselnedsättning i endast ett öra, så som vid ensidig eller asymmetrisk hörselnedsättning.

En växande mängd klinisk evidens visar signifikant förbättring för personer med ensidig eller asymmetrisk hörselnedsättning när de använder CI, jämfört med deras resultat före implantation (då de hörde med endast ett öra). Att höra och förstå tal i svåra lyssningssituationer och att lokalisera var ljudet kommer från är endast två av de typer av hörförmåga som visat sig kunna förbättras med cochleaimplantat i det döva/hörselskadade örat.

Cochlear Baha®-systemet är redan en godkänd och väl etablerad metod för behandling av ensidig dövhet hos vuxna. Det nya godkännandet av Nucleus®-systemet för behandling av ensidig dövhet och asymmetrisk hörselnedsättning utgör ytterligare en implanterbar lösning för dessa patienter.

Cochlear kommer att ge ut en vitbok med titeln "Research Update: Cochlear Implants and Baha as implant treatments for Single Sided Sensorineural Deafness and Asymmetrical Hearing Loss - Part 2", innehållande nyligen publicerad forskning som presenterades vid Cochlear Science and Research Seminar i Berlin, oktober 2012. Vitboken och annat relevant material kan beställas direkt från Cochlear.

• benförankrade hörapparater
  • benförankrat hörselsystem
  • ci
  • cochleaimplantat
  • cochlear
  • hörsel
  • implantatsystem
  • ensidig dövhet
  • hörselrehabilitering
  • ce-märkning

Cochlear är världsledande på marknaden för implanterbara hörsellösningar. Företaget har ett hängivet globalt team med över 2 500 personer som ger människor i över 100 länder möjlighet att höra. Visionen är att människor, både gamla och unga, ska kunna uppfatta världens alla ljud med hjälp av livsförbättrande hörsellösningar.

Cochlears löfte om ”Hear now. And always” förkroppsligar företagets åtagande att ge användarna bästa möjliga hörförmåga idag, och för resten av livet. Under 30 års tid har Cochlear hjälpt över en kvarts miljon människor till att för första gången någonsin uppleva hur det är att höra eller till att åter kunna kommunicera med familj, vänner och kollegor.

Karin Walfridsson

Presskontakt Marketing Manager, Cochlear Nordic 031-792 46 20