Fem guld till Cohn & Wolfe i Spinn 2016!

Nyhet   •   Nov 25, 2016 11:28 CET

Igår hölls 2016 års upplaga av Spinngalan på Berns i Stockholm. I de tolv kategorierna kammade Cohn & Wolfe sammanlagt hem hela 5 guld under kvällen – bland annat för ”Årets Bästa PR-kampanj”, ”Årets Massmediekampanj” samt ”Årets Rookie”. Bland kampanjerna fanns The Swedish Number för STF och Chokladhuset – Sveriges nya jultradition för Mondelez International.

Inför galan hade Cohn & Wolfe sammanlagt nio nomineringar i sju olika kategorier, och vid kvällens slut hade lämnade vi Berns med hela fem guld. Ett av dem gick till vår talang Axel Bringel, som juryn utsåg till ”Årets Rookie” för sitt arbete med kampanjen ”Vem Kör?” för Carlsberg.

The Swedish Number – Årets bästa PR-kampanj

The Swedish Number, som gjordes tillsammans med INGO för Svenska Turistföreningen, har under året rönt internationell uppmärksamhet när såväl Stefan Löfvén som skådespelaren Alicia Vikander lyft luren och svarat för Sverige. Kampanjen, som även omnämnts av Barack Obama, har vunnit en rad priser både på svensk mark och internationellt.

I Spinn tilldelades kampanjen tre guld, varav ett i kategorin ”Årets Bästa PR-kampanj”, med motiveringen:

”Idén var så stark att influerare som Stefan Lövfen och Barack Obama gladeligen hjälpte till att göra kampanjen känd för den globala publiken. Kampanjen är lika briljant som enkel och består egentligen bara av en sak. Ett telefonnummer. Till Sverige.

Chokladhuset – Årets Massmediekampanj

I priskategorin ”Årets Massmediekampanj”, som fokuserar på kampanjer som drivits med breda mediesegment, gick guldet till Chokladhuset – Sveriges nya jultradition, för Mondelez International, med motiveringen:

”Det tar evigheter att skapa en ny tradition. Eller också går det på nolltid med en smart kampanj.”

Hela listan:

ÅRETS ROOKIE