Det här irriterar svenskarna mest på Facebook

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2012 09:04 CET

Det mest irriterande du kan göra på Facebook är att statusuppdatera för ofta om betydelselösa företeelser i ditt liv. Om du dessutom skryter för mycket och uppdaterar om vilka Facebookspel du spelar i ligger du mycket illa till hos dina Facebookvänner. Det fastlår kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe i sin nya globala attitydundersökning om sociala medier. 7200 personer, från nio länder, i åldrarna 18 och uppåt har deltagit i undersökningen som genomfördes i december 2011.

Var tredje svensk har, under de senaste tre månaderna, funderat på att radera sitt Facebookkonto. Bland unga män är siffran ännu högre - närmare hälften av alla svenska män mellan 18 till 35 år har övervägt att logga ut från Facebook för gott.

– Svenskarna är generellt sett positiva till de sociala medierna men vi ser en viss avmattningseffekt just nu hos vissa målgrupper. Det kan bero på att vi är ovana vid att klumpa ihop vår bekantskapskrets på ett och samma ställe som vi gör på Facebook. Det kan leda till irritation och missförstånd, säger Joel Pallvik, kommunikationskonsult, på Cohn & Wolfe.

Kvinnor – mest positiva till sociala medier
Samtidigt som svenska män är skeptiska till Facebook är kvinnor är de som är mest positivt inställda till sociala medier, i synnerhet Facebook, och 50 procent av kvinnor mellan 25 till 34 år skulle till exempel vilja ha möjlighet att handla via sociala medier.

– Svenska kvinnor är dubbelt så välvilligt inställda till att handla via ett socialt nätverk som kvinnorna i USA, vilket är intressant med tanke på att USA har en starkt utpräglad e-kupongkultur. Mycket tyder på att den kan få fotfäste även i Sverige när e-handeln accelererar, säger Joel Pallvik.

37 procent av alla svenskar på Facebook ”gillar” (är fan av) minst ett varumärke och på Twitter är motsvarande siffra 30 procent. Undersökningen visar att det mest irriterande ett företag kan göra på Facebook och Twitter är att spamma med erbjudanden och tävlingar som anses irrelevanta.

– Det blir minst sagt en utmaning för alla företag på Facebook och Twitter att skapa ett relevant innehåll eftersom det mest irriterande ett företag kan göra i sociala medier är att överösa sin målgrupp med irriterande tävlingar och meningslösa erbjudanden, säger Joel Pallvik.

Fler resultat från undersökningen

- 65 procent av män mellan 18 till 24 år föredrar att få sina dagliga nyheter från Facebook
- 54 procent av kvinnor mellan 45 till 54 år är fan av ett varumärke för att få rabatter
- 7 procent av män mellan 45 till 54 år är fan av ett varumärke för att få rabatter
- 12 procent av män mellan 18 till 24 år har avslutat ett förhållande genom Facebook
- 17 procent av svenskarna anser att tekniskt strul är mest irriterande på Facebook
- 34 procent av svenskarna skulle vilja kunna handla direkt från ett socialt nätverk

Om undersökningen
Datainsamlingen genomfördes av SSI. 7200 personer, i åldrarna 18 till 65 år, från Australien, England, Frankrike, Japan, Kanada, Kina, Sverige, Tyskland och USA deltog i undersökningen som genomfördes under december 2011. Insamlingen gjordes online, med plattformen SSI Dynamix™, och är nationelltrepresentativ för ålder och kön inom den angivna målgruppen.

– Genom vårt globala nätverk av 34 onlinepaneler från 72 länder når vi respondenter över hela världen vilket krävs för ett projekt som detta.  Vår internationella access stöttas av lokala kontor som har en djup förståelse för språkliga och kulturella skillnader. Allt för att säkra att undersökningarna är relevanta, statistiskt representativa och lämpliga för respektive marknad, säger Ulf Björnemark, Managing Director Nordics, på SSI.

För frågor angående specifika resultat inom olika segment vänligen kontakta Joel Pallvik, konsult på Cohn & Wolfe, på: 0733 42 27 48 eller: joel.pallvik@cohnwolfe.com

För frågor om undersökningen eller datainsamlingen vänligen kontakta Ilene Siegalovsky, Global VP Marketing SSI at +1 203-567-7230 or: ilene.siegalovsky@sureveysampling.com

***

Genom sammanslagningen av Survey Sampling International och Opinionology är SSI den världsledande leverantören av datainsamling, urval och dataanalys inom enkätundersökningar. SSI når respondenter i 72 länder genom Internet, fast- och mobiltelefoni, samt blandad access. Övriga tjänster innefattar enkätdesign, konsultation, programmering, databehandling och rapportering i realtid. SSI har mer än 2000 kunder inklusive 50 av världens största undersökningsföretag. SSI har 30 kontor och kunder världen över. För att läsa mer besök www.surveysampling.com

Resultat Sverige

RESULTAT SVERIGE:

Nedan finner du en kort lista över sociala nätverk online. Vänligen välj de hemsidor där du är aktiv medlem. Du räknas som aktiv medlem om du besöker hemsidan minst en gång per månad.  Vänligen välj alla svarsalternativ som stämmer in på dig

Facebook 70,9 %
Twitter 7,9 %
Google+ 28,3 %
Youtube 35 %
Stayfriends 18 %
MySpace 3,9 %
Andra sociala nätverk online 14,3 %
Ej aktiv i sociala nätverk  16,8 %

Vad är din allmänna inställning till sociala medier?

Negativ 4,2 %
Ganska negativ 10,8 %
Neutral  43 %
Ganska positiv  24,3 %
Positiv 17,8 %

Skulle du vilja ha möjligheten att kunna handla direkt från ett socialt nätverk

Ja 33,9 %
Nej 66,1 %

Vilka av följande alternativ vore viktiga för dig om du skulle köpa direkt från ett socialt nätverk online?
Välj alla som stämmer in.

Säkerhet 80,7 %
Integritet  47,0 %
Snabbhet 47,4 %
Underhållande 19,9 %
Annat 3,0 %

Är du ett fan av ett varumärke på Facebook?

Ja 36,6 %
Nej 63,4 %

Varför är du ett fan av ett varumärke på Facebook? Välj alla som stämmer in.

För att få rabatt på produkter/tjänster 27,6 %
För att visa mitt stöd för varumärket  56,6 %
För att få gratisgåvor 17,8 %
För att hålla mig uppdaterad om företagsnyheter 19,3 %
För att kommunicera med företaget 17,1 %
För att delta i roliga tävlingar 40,7 %
Annat 19,3 %

Vad är det mest irriterande ett företag har gjort på Facebook mot dig som fan av deras varumärke? Välj en.

Totalt:
Skickar spam med tävlingar/erbjudanden som inte är intressanta eller relevanta för mig 26,6 %
Svarar aldrig på mina inlägg 5,9 %
”Skryter” om nyheter inom företaget 3,8 %
Använder en för personlig ton när de kommunicerar med mig 6,3 %
Uppdaterar för ofta 7,8 %
Uppdaterar för sällan 13,5 %
Annat 36,1 %

Vilket av följande är mest irriterande på Facebook? Välj en

Vänner som skryter i sin status 5,8 %
Vänner som klagar i sin status 3,5 %
Vänner som publicerar tävlingar de deltar i  4,6 %
Vänner som publicerar vilka spel de spelar 11,8 %
Vänner som publicerar för många bilder på sina barn 2,8 %
Vänner som publicerar för många bilder på sina husdjur 1,2 %
Vänner som publicerar vad de lyssnar på 1,9 %
Vänner som publicerar för mycket om allt varje dag 29,4 %
Vänner som inte kan stava 2,8 %
Vänner som kommenterar när du stavar fel 1,1 %
Vänner som uppdaterar sin status för ofta 2,1 %
Tekniska problem (uppladdningstid etc.) 16,6 %
Annat 16,2 %

Har du någonsin avslutat ett förhållande genom Facebook?

Ja 4,9 %
Nej 95,1 %

Har du övervägt att avsluta ditt Facebookkonto under de senaste tre månaderna?

Ja 29,2 %
Nej 70,8 %

Följer du ett varumärke på Twitter?

Ja 30,3 %
Nej 69,7 %

Varför följer du ett varumärke eller företag på Twitter? Välj alla som stämmer in.

För att få rabatt på produkter/tjänster 5,1 %
För att visa mitt stöd för varumärket 52,0 %
För att få gratisgåvor 5,1 %
För att hålla mig uppdaterad om företagsnyheter: 42,7 %
För att kommunicera med företaget  31,0 %
För att delta i roliga tävlingar 16,0 %
Annat 21,1 %

Vad är det mest irriterande ett företag har gjort mot dig som följare av deras varumärke på Twitter? Välj en.

Spammar mig med tävlingar/erbjudanden som inte är intressanta för mig 26,3 %
Svarar inte på mina tweets 5,2 %
”Skryter” om nyheter inom företaget  5,2 %
Använder en för personlig ton när de kommunicerar med mig 5,1 %
Twittrar för ofta 10,4 %
Twittrar för sällan 15,5 %
Annat 32,3 %

Vet du vad Google+ är?

Ja 35,6 %
Nej 64,4 %

Kan du tänka dig att skapa ett Google+konto (bland de som vet vad Google+ är)?

Ja  29,0 %
Nej 23,2 %
Vet ej 47,8 %

Cohn & Wolfe, med kontor i Stockholm och Göteborg, är en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer med kommunikationsexperter inom allt från medierelationer, marknads-PR, organisationskommunikation och VD-coachning till lobbying, kriskommunikation och sociala medier. Bland uppdragsgivarna återfinns flera starka varumärken som är världsledande inom sina respektive branscher.2011 vann byrån Spinnguld i kategorin ”Årets kampanj i sociala medier” med kampanjen ”Matchreferat på 140 tecken”.

Kommentarer (0)

Kommentera