FOLIE - Tapeter som låter dig strosa genom Frankrikes 1700-tals trädgårdar

En kollektion med ståtliga och eleganta tapetmönster som utgår från 1700- och 1800-talets franska trädgårdar. Inspirationen är hämtad från statyerna, lusthusen, menagerierna och arkitekturen i dessa vackra landskap som skapades av adeln för att de skulle kunna njuta av natur och friluftsliv. Detta är en dekorativ tapetkollektion som lustfullt låter dig strosa genom några av Frankrikes vackraste trädgårdar.

Villandry
Villandry har fått sitt namn från slottet Chateau de Villandry som har en av Frankrikes mest storslagna trädgårdar. Tapeten är tryckt i klassisk Toile de Jouy-stil och mönstret består av ett pastoralt landskap med parker, vattendrag och lusthus i fyra klassiska färgställningar i rött, milt svart, koboltblått och duvgrått.

Parterre
Ett fintstämt gallermönster med inspiration från den intrikata trädgårdskonsten i 1500- och 1600-talets Frankrike, och som fortfarande återfinns i många parker och trädgårdar även idag. Tryckt i sju färgställningar i sten, svart, franskt grått, kobolt, bladgrönt, klassiskt rött och guldmetallic.

Parterre bård
Designad för att matcha tapeten med samma namn. Den här snygga, 40 cm höga bården har spegelvända färger jämfört med tapeten, och den ger djup och en dekorativ touch, oavsett om den placeras högst upp vid taket eller ovanför en bröstpanel.

Bourlie
En traditionellt tryckt tapet med ett storslaget mönster som består av rhododendron i full blom. Inspirationen kommer från 1800-talsträdgårdarna vid Chateau de la Bourlie i regionen Dordogne i Frankrike. Detta chinzliknande blommönster väcker lusten till överdådigt utsmyckade rum och finns i fyra magnifika färgställningar med elfenben på ankäggsblått eller blekt citrongult samt korall och karmosinrött på två nyanser av vitt.

Bagatelle
Bagatelle är ett tidlöst bambuspaljémönster som är en hyllning till 1700-talssträdgården vid Chateau de Bagatelle, som är anlagd i engelsk-kinesisk stil. Finns i fem milda färgställningar i oliv, ankäggsblått, elfenben, sten och gult, och denna elegant ritade tapet skapar en finstämd, klassisk känsla.

Tivoli
Denna tapet har hämtat sitt namn från trädgården Jardin de Tivoli i Paris. Fint tecknade blommor och stjälkar breder ut sig över denna ljuvliga tapet, som också rymmer kolibrier och fjärilar mitt i bladverket. Finns i fem nyanser av milt gult, grått, patinerad oliv, indigo och korall.

Louis
Louis har hämtat inspiration från träpanelerna i rokokostil som finns i många av slotten och de ståtliga residensen i Paris, och det är en skickligt ritad tapet i underbar, fransk stil. Finns i tre neutrala nyanser i mullvad, franskt grått och elfenben.

Rousseau
En elegant tecknad tapet med exotiska palmer och djur mot en skir, krackelerat bakgrund. Mönstret är hämtat från 1700- och 1800-talets porslin och finns i fem slående färgställningar i rosa, duvgrått, mjukt svart, patinerad oliv och koboltblått.

Rousseau bård
En elegant, 52 cm hög bård som är framtagen för att matcha tapeten med samma namn. Den är ritad för att även fungera som komplement till tapeten Trianon.

Trianon
Trianon har fått sitt namn efter lustslottet Grand Trianon på Versailles och är en enfärgad och subtilt krackelerad tapet som finns i två nyanser av off-white.

Fontainebleau
En frodig tapet med "livets träd" som hämtat inspiration från slottet Fontainebleau utanför Paris. Mönstret består av lövverk och stammar där det sitter exotiska, färgstarka fåglar. Finns i två färgställningar i rosa toner på ankäggsblå botten samt fuchsia och smaragdgröna toner på neutral botten.

Marly
Marly har fått sitt namn efter Ludvig XIV:s lilla residens och består av eleganta breda ränder i kalkiga toner av lavendel, ankäggsblått, gult och blekblått som är dekorerade med smala ränder i guld-, silver- och bronsmetallic.

Broderie bård
Denna fina lilla bård är hämtad från Cole & Sons arkivbok med franska mönster och har skapats för att fungera som dekorativ detalj runt tapeternas ytterkanter. Den är 4 cm hög och finns i fyra nyanser av blått, lavendel, gult och ankäggsblått.

Versailles
Versailles är en tapet som utgår från La Fontaines franska fabler och den har ett mönster med djur och fåglar i ett skogslandskap med träd och lusthus. Denna poetiska tapet är ritad i klassisk Toile de Jouy-stil med fint graverade motiv och finns i fyra färgställningar i korall, mjukt svart, mullbär och blågrönt.

Versailles Grand
En större, storskalig version av Versailles som finns i två färgställningar – i fräscht rosa, chartreuse-grönt och kalksten samt i en mer höstlik version som går i mullbär, mörklila och koppar. Versailles Grand ger eko av de fantastiska franska landskapstapeterna från 1700-talet och mönstret sträcker sig över två rullar (A och B), vilket ger en dramatisk mönsterbredd på hela 137 cm.

• cole
  • cole & son
  • folie
  • tapet
  • tapeter
  • tapetprov
  • wallpaper

Cole & son grundades 1875 och har behållit sin ursprungliga företagsanda, som kombinerar skickligt hantverk, traditionella arbetsmetoder och det senaste inom modern teknik. Idag består Cole & Sons arkiv av mönster från cirka 1 800 blocktryck, 350 screentryck och ett enormt antal originalteckningar och tapeter som representerar alla stilar från 1700-, 1800- och tidigt 1900-tal.

Cole & Son efterfrågas internationellt av kungligheter, kändisar, ledande inredningsarkitekter och kunder som söker efter de lyxigaste och mest utsökta mönstren. Företaget utgör förstahandsvalet för både äldre och samtida tapeter som kan ses i många historiska hem och byggnader, bland annat i Buckingham Palace, Houses of Parliament och Vita Huset.