CO-WORKINGVETERANER INVESTERAR I CO-LIVING. Från vä till hö: Victor Looft – PAKTA, Lars Rydén – United Spaces, Katarina Liljestam Beyer, COO och grundare COLIVE, Jonas Häggqvist, CEO och grundare COLIVE, Göran Garberg – United Spaces, Erik Surén

CO-WORKINGVETERANER INVESTERAR I CO-LIVING

Stockholmsbaserade COLIVE vill lösa bostadsbristen för unga vuxna med hjälp av co-living. Nu tar COLIVE in 7.6 MSEK genom en nyemission i bolagets första externa finansieringsrunda. Bakom investeringen står en grupp entreprenörer och affärsänglar med lång erfarenhet från fastighetsbranschen såväl som från det numera väletablerade affärsområdet co-working. Tidigare i år erhölls även ett bidrag från Boverket om 4.3 MSEK som stöd för bolagets projekt för innovativt och hållbart bostadsbyggande.

I takt med urbaniseringen kommer framtidens boende kräva smartare lösningar med yt-effektiva bostadsformer för att resurserna ska räcka till och för att det ska finnas bra bostäder för alla. Delningslägenheter, så kallad ”co-living”, är ett exempel på en sådan ny bostadsform. COLIVE planerar att storskaligt etablera 1 000-tals bostäder för unga vuxna i nyproducerade moderna delningslägenheter i svenska storstadsområden. Bolaget är dels operatör av co-livingprojekt men erbjuder även en digital plattform till alla fastighetsägare och operatörer som vill etablera sig inom denna internationellt snabbväxande bostadsform.

Bland investerarna hittar vi bland annat pionjärerna bakom co-working i Sverige, Lars Rydén och Göran Garberg som framgångsrikt etablerade United Spaces.

- Det känns både roligt och viktigt att få vara med på resan tillsammans med COLIVE. Bolaget kommer att vara en viktig pusselbit för att lösa bostadsbristen för unga vuxna i Sverige. Dessutom har den digitala plattformen internationell potential som ”operativsystem för co-living”. Co-livingfenomenet har enorm potential, och det kommer bli minst lika stort som co-working, säger Lars Rydén.

- Det har varit väldigt stort intresse från investerare under vår kapitalanskaffningsprocess och vi är jätteglada att vi haft förmånen att välja investerare som verkligen ser potentialen i både samhällsnytta och affär. Vi ser med tillförsikt fram emot att skriva nästa kapitel i COLIVEs historia, säger Katarina Liljestam Beyer, COO och medgrundare.

Övriga investerare är bland andra fastighetsaktören PAKTA samt Kurt Håkansson, industriell rådgivare för bland annat EQT. Utöver den nya ägargruppen ägs bolaget av grundarna Jonas Häggqvist och Katarina Liljestam Beyer samt bolagets CTO Victoria Pometsko.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Katarina Liljestam Beyer, COO och grundare
Tfn: +46 70 753 04 20

Jonas Häggqvist, CEO och grundare
Tfn: +46 70 53 170 17

COLIVE är ett aktivt bidrag till omställningen för ett mer öppet och uthålligt samhälle genom sitt erbjudande av ett hållbart, smart, socialt och kostnadsriktigt boende till unga vuxna mellan 20 - 35 år. I delningsekonomianda tillhandahålls moderna delningslägenheter i nyproducerade fastigheter som anpassas för boende med hög livskvalitet med fler boende per yta. I varje bostad bor ca 6-10 personer som delar på kök och vardagsrum, vilka utgör cirka hälften av den totala ytan. Resterande hälft består av privata sovrum. De gemensamma utrymmena är möblerade och hyresgästerna har fri städning, internet och andra delningstjänster.

För att skapa en bra mix av hyresgäster använder sig COLIVE av en mjukvaruplattform där medlemmarna själva har inflytande genom matchning med andra hyresgäster utifrån intressen och andra preferenser.

COLIVE arbetar aktivt för att bidra till en minskad negativ miljöpåverkan genom att bland annat använda modern fastighetsteknik för energihushållning, resurs- och yt-effektiv design samt informationsgivning till sina medlemmar och hyresgäster.

Läs mer på colive.se.