7 procent av tjänstemännen har flyttat sitt pensionskapital

Sedan rätten att flytta redan intjänad tjänstepension ITP infördes för två år sedan har 7 procent av de privatanställda tjänstemännen utnyttjat möjligheten att få sänkta avgifter. 100 000 tjänstemän har hittills flyttat ett pensionskapital värt totalt 6,6 miljarder kronor, enligt ny statistik från tjänstepensionsföretaget Collectum.

Sedan den 1 oktober 2008 är det möjligt för 1,4 miljoner privatanställda tjänstemän att flytta hela eller delar av det kapital de har i tjänstepensionen ITP. Collectum publicerar i dag statistik över hur flytträtten har använts under perioden 1 oktober 2008 till och med
30 september 2010.

– Det är bra att allt fler tjänstemän använder flytträtten. Eftersom avgifterna nu har pressats ytterligare är det ett gyllene tillfälle att höja sin framtida tjänstepension, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Den 1 oktober 2010 hade 100 000 tjänstemän flyttat insparat pensionskapital till ett värde av totalt 6,6 miljarder kronor. Vid motsvarande tidpunkt förra året hade 50 000 tjänstemän flyttat pensionskapital värt 2,8 miljarder kronor.

– Men många tjänstemän har fortfarande inte använt flytträtten och betalar de gamla, höga avgifterna på tidigare inbetalad tjänstepension. De skulle kunna höja sin framtida pension rejält genom att flytta kapitalet till något av de åtta bolag vi upphandlat, säger Jenny Jeppsson.

De tre bolag som flest har flyttat sitt pensionskapital till är AMF, Nordea och Swedbank.

En flytt av insparat pensionskapital innebär att pensionsspararna tar del av de sänkta avgifter som Collectum upphandlat för både traditionell försäkring och fondförsäkring. Enligt fondanalysföretaget Morningstar är resultatet av den senaste upphandlingen att fonderna har högre historisk avkastning och i genomsnitt 44 procent lägre avgifter.
Upphandlingen har skett på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum
telefon 08-508 980 30, 070-339 69 85.