Collectums pensionsbarometer: Sex av tio unga har inte pensionskoll

Sex av tio svenskar mellan 25 och 29 år har dålig eller ingen koll på hur deras ekonomi kommer att se ut när de går i pension. Allra mest osäkra är unga kvinnor, visar en ny Sifoundersökning från Collectum.

– Ju bättre pensionskoll, desto mindre oro inför att gå i pension. Man kommer långt med att göra en enkel pensionsprognos på minpension.se en gång om året. Som ung är det en bra vana att skaffa sig, även om det är långt till pensionen, säger Collectums pensionsexpert Tomas Carlsson.

I undersökningen fick 1 000 svenskar från 25 år och uppåt frågan om de anser sig ha koll på sin kommande ekonomi som pensionärer. 61 procent i gruppen 25–29-åringar svarade ”nej, inte alls” eller ”nej, inte särskilt”. Bland kvinnorna i åldersgruppen var siffran 66 procent, dubbelt så högt som rikssnittet.

Bara var sjunde svensk mellan 25 och 29 år, 14 procent, känner att de absolut har koll.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen, och därför har den som är ung verkligen möjlighet att påverka sin pensionärsekonomi. Försök välja en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension redan när du tar klivet in i arbetslivet, säger Tomas Carlsson.

De flesta anställda har i dag någon form av tjänstepension, men i en del sektorer där många unga arbetar är förmånen ovanlig. Det gäller till exempel it-, reklam- och pr-branscherna. Den som saknar tjänstepension får som pensionär ofta klara sig på knappt hälften av den tidigare lönen i allmän pension.

Överlag visar undersökningen att många svenskar upplever att de har god eller skaplig pensionskoll, men skillnaderna mellan yngre och äldre är stora. Åtta av tio svenskar mellan 50 och 64 år, 79 procent, anser att de absolut eller till viss del har koll på hur ekonomin kommer att se ut när de drar sig tillbaka. Rikssnittet är 67 procent. Män upplever sig genomgående ha bättre koll än kvinnor.

Fakta nedan:
- Tre tips för en hög pension
- Om Collectums pensionsbarometer

Länk till Sifoundersökningen: Koll på ekonomin som pensionär

Anna Levin, kommunikatör Collectum, 072-858 10 79
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25

Tre tips för en hög pension

1. Jobba på en schyst arbetsplats
I takt med att den allmänna pensionen minskar blir tjänstepensionen en viktigare del av den totala pensionen. En schyst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension. Om du har kollektivavtal på jobbet ingår alltid tjänstepension med bra villkor. I andra fall kan din arbetsgivare ha ordnat med det på annat sätt.

2. Låt ingen annan mumsa på din pension
Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. Det gör du genom att alltid ställa frågan: Jaha, och hur mycket betalar jag i avgifter då? När du så småningom går i pension blir det en rejäl slant som går till dig – och inte till någon annan. Kanske erbjuds du råd kring din pension? Ställ dig då frågan: Kostar råden någonting, och hur påverkar det min pension? På pensionsmyndigheten.se kan du räkna på hur avgifterna påverkar din pension.

3. Se över din framtida miljon
Gå in på minpension.se någon gång per år för att få en samlad bild över hur stor pensionen kan bli. För många handlar det om minst en miljon när det väl är dags att gå i pension – så visst är väl pensionspengarna värda en liten omtanke då och då?

Om Collectums pensionsbarometer
Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo. Sifoundersökningen genomfördes per telefon den 31 januari–9 februari 2017.

Följande fråga ställdes till 1 146 svenskar i åldern 25 år och uppåt, som inte är pensionärer: ”Känner du att du har koll på din kommande ekonomiska situation som pensionär?” Svarsalternativen var ”Ja, absolut” (20 procent), ”Ja, till viss del” (47 procent), ”Nej, inte särskilt” (19 procent) och ”Nej, inte alls” (15 procent).

• sifoundersökning
  • collectums pensionsbarometer

2,3 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 36 miljarder kronor i premier under 2016 mellan 34 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se