Dags för orange kuvertet 2011: 53 procent av inkomsten till pensionären

Under februari och mars får fler än fem miljoner svenskar det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten med årsbeskedet om den allmänna pensionen. Årsbeskedet om tjänstepensionen kommer separat därefter. Den allmänna pensionen motsvarade under förra året 53 procent av svenskarnas medelinkomst, enligt nya beräkningar från tjänstepensionsföretaget Collectum.

Den genomsnittliga allmänna pensionen var 11 423 kronor per månad under 2010, motsvarande 53 procent av genomsnittsinkomsten i Sverige på 21 708 kronor 2009. Det visar Collectums beräkningar som baserar sig på statistik från Pensionsmyndigheten och SCB.

– Den allmänna pensionen kommer för många att motsvara ungefär hälften av inkomsten. När man lägger ihop den allmänna pensionen med tjänstepensionen får man en god bild av vad man har att leva på som pensionär, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Årsbeskedet om tjänstepensionen kommer separat. 1,4 miljoner svenskar får ett rött kuvert med årsbeskedet från Collectum från och med mitten på mars. En privatanställd tjänsteman som är 45 år i dag och har en lön på 35 000 kronor i månaden kommer enligt Collectums beräkningar att få cirka 6 500 kronor i tjänstepension, att lägga till den allmänna pensionen.

– Tjänstepensionen kommer utgöra en viktig del av den framtida pensionen. Därför är det viktigt att se till att man jobbar hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

Länen med högst andel allmän pension, i förhållande till medelinkomst:
Gotland                                56 procent
Västerbotten                        55 procent

Länen med lägst andel allmän pension, i förhållande till medelinkomst:
Stockholms län                     48 procent
Jönköpings län                     49 procent
Halland                                50 procent

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85
Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 66, 070-610 64 99

(uppdaterat 4 feb med SCBs siffror avseende 2009)