Kanelbullens dag den 4 oktober: Så får du mer deg som pensionär

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 08:20 CEST

Den som vill ha mer deg som pensionär kan med fördel använda kanelbullens dag för att se över sin tjänstepension. Översynen är särskilt viktig för de 26 procent av svenskarna som planerar för en tidig pension. Tjänstepensionsföretaget Collectum ger, dagen till ära, tre tips för en högre pension.

Var fjärde svensk, 26 procent, tror att de kommer att gå i pension före 65 års ålder, enligt en Sifoundersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum. Bland dem som är mellan 50 och 60 år tror hela 38 procent att de kommer gå i pension före 65 års ålder.

– Genom att se över sin tjänstepension kan man själv påverka hur hög den framtida pensionen blir. Kanelbullens dag är en utmärkt dag att se över sina pensionsval för att få mer deg när man går i pension, inte minst för den som siktar på pension före 65, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Tre tips för dig som vill ha mer deg som pensionär:

1. Flytta din tjänstepension ITPK till ett bolag som Collectum har upphandlat så sänker du avgifterna och mer pengar sparas till din pension.
  2. Vill du gå tidigare i pension? Vänta tills månaden efter du fyllt 62 år. Då betalas lika mycket ITP 2-premier in till din tjänstepension som om du skulle ha arbetat till 65.
  3. Vill du gå ned i arbetstid de sista åren du jobbar? Tänk då på att kolla hur mycket lägre din pension blir.

Sifoundersökningen genomfördes den 23-31 augusti 2010. 1 062 svenskar under 60 år som inte redan pensionerats fick frågan ”Vid vilken ålder tror du att du kommer att gå i pension?”. Totalt 26 procent svarade ”före 65 års ålder”, 46 procent svarade ”vid 65 års ålder” och 25 procent svarade ”efter 65 års ålder”. ”Tveksam, vet ej” svarade 3 procent.

I år fyller kanelbullens dag 11 år. Den 4 oktober 1999 instiftades kanelbullens dag av Hembakningsrådet, finansierat av sockerleverantören Nordic Sugar, som ville fira sitt 40-årsjubileum. Syftet var att hylla hembakartraditionen genom att lyfta fram ett traditionellt och älskat bakverk. Läs mer på www.kanelbullensdag.se

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.