Nu får 1,5 miljoner svenskar röda kuvertet

Nu landar de första röda kuverten i brevlådan hos 1,5 miljoner privatanställda tjänstemän. Kuvertet från Collectum innehåller årsbesked om tjänstepensionen ITP. Den genomsnittliga pensionsspararen får enligt prognosen 5 600 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

– Genom att lägga ihop tjänstepensionen med den allmänna pensionen får man en god bild av vad man har att leva på som pensionär, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Det röda kuvertet från Collectum skickas ut under mars och april och innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension. I genomsnitt får pensionsspararna 5 600 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen. Högst genomsnittsprognos har pensionsspararna i Danderyd med 9 700 kronor. Lägst genomsnittsprognos har pensionsspararna i Bjurholm med 2 900 kronor.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Jag uppmanar alla att ta del av innehållet i det röda kuvertet och sedan göra sin egen pensionsprognos på minpension.se, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

I det gamla pensionssystemet, ATP, motsvarade den allmänna pensionen 60-65 procent av den tidigare inkomsten. I dag motsvarar den allmänna pensionen i genomsnitt 45 procent av den tidigare inkomsten, enligt beräkningar från Collectum.

De fem kommunerna med högst genomsnittsprognos
Danderyd: 9 700 kronor
Lidingö: 7 800 kronor
Täby: 7 400 kronor
Vaxholm: 7 400 kronor
Lomma: 7 300 kronor

De fem kommunerna med lägst genomsnittsprognos
Bjurholm: 2 900 kronor
Överkalix: 3 000 kronor
Övertorneå: 3 000 kronor
Dorotea: 3 100 kronor
Årjäng: 3 100 kronor

Den genomsnittliga tjänstepensionsprognosen ovan visar månadsutbetalningen av ITP 2. Den del av ITP 2 som kallas för ITPK ingår.

Länk: Tjänstepensionstoppen – hela listan över kommunerna
Länk: Minpension.se

Tre korta fakta om röda kuvertet

1. Under mars och april får 1,5 miljoner svenskar det röda kuvertet från Collectum med årsbesked om tjänstepensionen ITP.

2. Genom att lägga ihop tjänstepensionen i det röda kuvertet med den allmänna pensionen som finns i det orange kuvertet får man en god bild av vad man har att leva på som pensionär.

3. Tjänstepensionen ITP ger i genomsnitt 5 600 kronor i månaden till tjänstemännen i det privata näringslivet. Högst tjänstepension får pensionsspararna i Stockholms län med i genomsnitt 6 500 kronor i månaden. Lägst tjänstepension får tjänstemännen i Jämtland som i genomsnitt får 4 000 kronor i månaden.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.