Ny rapport om tjänstepensionen ITP överlämnad till riksdagens ledamöter

Idag överlämnas den nya rapporten ”Tjänstepensionen ITP – Ett livslångt trygghetspaket” tillsocialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi och riksdagens ledamöter. Bakom rapporten står Svenskt Näringsliv, PTK och Collectum som slår fast att ett välfungerande tjänstepensionssystem är ett viktigt komplement till den allmänna pensionen.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. En trygg och effektiv tjänstepension, med hög kvalitet och låga avgifter, är en styrka för Sverige, säger Ingvar Backle, pensionsexpert på Svenskt Näringsliv och medförfattare till rapporten.

Idag får samtliga 349 riksdagsledamöter och socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi rapporten ”Tjänstepensionen ITP – Ett livslångt trygghetspaket”. Rapporten lyfter fram hur tjänstepensionen ITP kompletterar de allmänna trygghetssystemen och bidrar till välfärden i Sverige.

Tjänstepensionen ITP omfattar 2,4 miljoner privatanställda tjänstemän på 36 000 företag som har kollektivavtal. I rapporten beskrivs de försäkringar och skydd som ingår i tjänstepensionen ITP, utöver själva tjänstepensionen. ITP sjukpension kompletterar exempelvis ersättningen från Försäkringskassan. Ur ett samhällsperspektiv bidrar det till stabilitet och avlastning av de offentliga stödsystemen.

– Anställda med kollektivavtalad ITP kan känna sig trygga med att de har en riktigt bra tjänstepension. Man kan sitta still i båten och lita på att pengarna växer på kontot varje månad, eller aktivt välja vilka försäkringar och sparformer som passar en själv, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på PTK och medförfattare till rapporten.

Rapporten visar också att de kraftigt pressade avgifterna inom tjänstepensionen ITP innebär att sparkapitalet för en privat tjänsteman är väsentligt större när det är dags att lämna arbetslivet. Det kan handla om drygt 330 000 kronor mer, jämfört med motsvarande tjänstepensioner på den öppna marknaden.

Fakta om Tjänstepensionen ITP

Tjänstepensionen ITP administreras av Collectum och är ett resultat av ett avtal mellan arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv och PTK. Tjänstepensionen ITP är en del av den svenska kollektivavtalsmodellen, som handlar om en gemensam syn på en sund och välfungerande arbetsmarknad. Den svenska modellen, att representanter för arbetsgivare och anställda kommer överens, har varit en viktig framgångsfaktor i bygget av det moderna Sverige.

2019 betalade arbetsgivarna in 49 miljarder kronor till tjänstepensionen ITP vilket motsvarar 134 miljoner kronor om dagen.

Fakta om pensionsskolan på collectum.se

Tyvärr tycker många att pension är något krångligt. För att bidra till kunskap har Collectum tagit fram en digital pensionsskola på collectum.se. Pensionsskolan förklarar hur pensionssystemet fungerar, vilken betydelse tjänstepensionen ITP har och vad man själv behöver göra.

Länk: Rapporten ”Tjänstepensionen ITP – Ett livslångt trygghetspaket”

Dan Wallberg, pensionsexpert PTK, 070-555 58 34
Ingvar Backle, pensionsexpert Svenskt Näringsliv, 070-345 62 64
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25
Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84

• svenskt näringsliv
  • ptk
  • dan wallberg
  • ingvar backle

• Skåne

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se