Nya beräkningar från Collectum: Lägst andel allmän pension till pensionärerna i Stockholms län

Pensionärerna i Stockholms län har lägst andel allmän pension i förhållande till den tidigare inkomsten, cirka 40 procent. Högst andel allmän pension i förhållande till den tidigare inkomsten har pensionärerna på Gotland med 49 procent. Det visar nya beräkningar från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Den allmänna pensionen motsvarar bara knappt hälften av den tidigare lönen. För många kommer tjänstepensionen att vara en viktig del av den framtida pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

I Stockholms län var den genomsnittliga allmänna pensionen 11 565 kronor per månad under 2012. Det motsvarar 40 procent av den genomsnittliga inkomsten bland blivande pensionärer på 28 825 kronor. På Gotland var den genomsnittliga allmänna pensionen 10 759 kronor per månad, vilket motsvarar 49 procent av den genomsnittliga inkomsten bland blivande pensionärer på 22 175 kronor. Genomsnittet för hela landet är 43 procent.

Den allmänna pensionen har ett inkomsttak på drygt 35 000 kronor i månaden, vilket betyder att man inte tjänar in någon allmän pension på lön som överstiger taket. Ju högre inkomst man har, desto större betydelse kommer tjänstepensionen att ha för pensionens storlek¬.

– Genom att logga in på minpension.se kan man göra sin egen pensionsprognos. Där finns uppgifter om både den allmänna pensionen och intjänad tjänstepension, säger Jenny Jeppsson.

En privatanställd tjänsteman som är 45 år i dag och har en lön på 35 000 kronor i månaden kommer enligt Collectums beräkningar att få cirka 5 700 kronor i tjänstepension, att lägga till den allmänna pensionen.

Länk: Andel allmän pension av tidigare inkomst, per län och kommun

Relaterat material: Andel allmän pension av tidigare inkomst, per län (tabell)

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.

Om statistiken: Uppgifterna om genomsnittlig inkomst (sammanräknad förvärvsinkomst) är hämtade från SCB och avser personer 60-64 år under inkomståret 2011. Uppgifterna om genomsnittlig allmän pension är hämtade från Pensionsmyndigheten och avser 2012. Statistiken är den senaste tillgängliga från respektive myndighet