Tjänstemän: Lätt att förstå pensionsinformationen i det röda kuvertet

Det är lätt att förstå innehållet i årsbeskedet som kommer i det röda kuvertet. Det anser i alla fall 87 procent av de tjänstemän som läst sitt besked i år, enligt en undersökning som Ipsos genomfört. Totalt gick det under våren ut röda kuvertet till två miljoner privatanställda tjänstemän.

– Att få ett rött kuvert från Collectum är ett trygghetsbesked, eftersom det betyder att man jobbar hos en arbetsgivare som erbjuder kollektivavtalad tjänstepension. Med informationen i kuvertet blir det enklare att göra medvetna val kring den framtida pensionen, säger Collectums pensionsexpert Tomas Carlsson.

Sju av tio tjänstemän, 72 procent, vet att de har fått årsbeskedet om tjänstepension. Totalt 53 procent har öppnat sitt röda kuvert. 43 procent, uppger att de också har läst årets besked. Bland dem som har läst årsbeskedet är det stora flertalet positiva: Hela 87 procent tycker att det är mycket eller ganska lätt att förstå.

Det röda kuvertet från Collectum innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension. I genomsnitt får de privatanställda tjänstemännen 7 700 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Röda kuvertet skickades ut i mars och april till två miljoner privatanställda tjänstemän. Strax innan landade Pensionsmyndighetens orange kuvert med årsbeskedet om den allmänna pensionen.

– Genom att lägga ihop sin tjänstepension med den allmänna pensionen får man en bra överblick över hur mycket man har att leva på som pensionär. Och det enklaste sättet att få en tydlig bild är att gå in på minPension.se, säger Tomas Carlsson.

Under mars och april 2020 telefonintervjuades 1 000 privatanställda tjänstemän som har tjänstepensionen ITP. Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av Collectum.

Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25
Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84

• årsbesked
  • röda kuvertet

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se