Vad kan vi förvänta oss av 2017? Är ett fall att vänta?

Nyhet   •   Jan 27, 2017 13:22 CET

2017 kan förväntas gå i samma spår som 2016. Det kommer att börja ske förändringar under årets gång men ingenting kommer troligtvis ge några större konsekvenser. Starten på året kan bli något trögstartad men inom ett par månader kommer vi se en ökad aktivitet.

Bankerna kommer att fortsätta låna ut kapital i hög grad till företag men samtidigt är belåningsgraderna hos fastighetsägare historiskt låga och de flesta har en kapitalbuffert. Flera tror på en ökad utlåning även under 2017 då andelen tillväxtföretag och nystartade företag ökar i takt med att Sveriges konjunktur förstärks ytterligare. Man vågar ta risken att investera i den svenska fastighetsmarknaden och ett av de vanligaste användningsområdena för nya lån är givetvis för fastighetsrelaterade avsikter.

Riskerna kan börja öka något då marknadsräntorna kan komma att stiga under 2017. Det behöver inte betyda större konsekvenser men fallhöjden är ganska hög då fastighetspriserna har ökat under en längre tid. Det finns en viss risk för prisminskning på kommersiella fastigheter under de närmste 1 - 2 åren med cirka 10 – 15 %. Detta är en kombination av flera faktorer. En av dem är en svagare tillväxt i Sverige och att reporäntan ligger på botten. Samtidigt är hyresnivåerna nära att nå sin höjd och nyproduktionen gör att vakansrisken ökar. Det kommer bli allt större skillnad på direktavkastningskraven mellan A, B och C-lägen. Men som det ser ut idag kommer det inte ske några större konsekvenser under det närmsta året.

Sverige fortsätter att vara ett högintressant investeringsalternativ och det kan vi konstatera efter Brexit och Trumps vinst. Vår fastighetsmarknad utvecklas tvärt emot vad övriga Europas gör. Trots att Sveriges fastighetsmarknad anser vara i det dyraste laget så har vi en transparant och stabil marknad, som intresserar många. Det blir allt vanligare att transaktionerna görs off-market vilket försämrar utländska köpares chans att ta sig in på marknaden. 2017 kanske kan vara ett år för förändring angående detta?

Colliers gjorda transaktioner

• Projekt Stor-Göteborg