Swimrunforlife samlar in över 250000 kr första veckan!

Swimrunforlife, en insamling initierad av Jonas Colting, Zengun AB och ÖTILLÖ, genererade över en kvarts miljon kronor under den första veckan.

Insamlingen, vars insamlade medel oavkortat går till Röda Korsets hjälparbete i den pågående flyktingkatastrofen, har i skrivande stund nått 280000 kr! Den är redan den näst största egeninsamlingen gentemot Röda Korset.

ÖTILLÖ är omtalat som en av världens tuffaste uthållighetstävlingar där lag om 2 personer springer och simmar över och mellan 26 öar i Stockholms skärgård. Totalt 65 km löpning och 10 km simning. ÖTILLÖ är tävlingen som startade swimruntrenden i världen.

I måndags, den 7 september, avgjordes årets lopp och 120 av de bästa tvåmannalagen från 26 nationer gjorde sitt yttersta under dagen och kämpade på land och i vatten. På Utö var de till slut framme och i mål. Där mötte de värme, mat och återhämtning.

Samtidigt gör idag många andra människor en helt annan resa över land och vatten. Många av dem når aldrig en trygg hamn. Många av dem kommer aldrig fram på sin resa. Många av dem går under på vägen framtill den trygghet de sökt sig ut på havet för att nå.

Under ÖTILLÖ kom deltagarna att njuta av ynnesten och friheten att kunna uppskatta en tuff och utmanande dag i skärgården. Men de gjorde det samtidigt med en tanke på alla de som inte har vare sig frihet eller trygghet utan är på flykt.

Lag 237 var Team Zengun. I det laget tävlar Elin Lilja och Jonas Colting. Jonas har startat i alla de tidigare nio upplagorna av Ö till Ö. Tillsammans med byggföretaget Zengun AB:s grundare Ulf Jonsson driver han hälsosatsningen Zengun Life. Värdegrunden i Zengun Life vilar på hörnstenar som hälsa, rörelseglädje, och individens rätt till frihet och trygghet. ÖTILLÖ handlar om passion, ödmjukhet och att gemensamt kämpa för att uppnå sina mål.

I ett spontant samtal mellan Jonas och Ulf så väcktes idee´n om att göra något för de flyktingar som bokstavligt talat kämpar för sina liv, sina barns liv, ute på Medelhavet. Snabbt formulerades tankarna på att via ÖTILLÖ –deltagandet initiera en insamling, ett upprop och en utmaning att bidra till att lindra det lidande som just nu, varje minut, pågår. Kontakt togs med ÖTILLÖ som direkt hängde på utmaningen och ville bidra med både plattform och i direkta medel.

-Att vi lyckats samla in 280000 kr sedan i måndags är helt makalöst! Hela vår community har slutit upp kring den här frågan och vår insamling gav måndagens lopp en ytterligare dimension av värde och kraft, säger Jonas Colting.

-Vi är väldigt stolta att ha varit med och initierat den här insamlingen. Tillsammans har vi visat att vi kan göra en skillnad, säger Ulf Jonsson, grundare av Zengun AB.

-Swimrun-familjen bryr sig! Fantastiskt att vi kan bidra till drömmen om frihet och trygghet, kommenterar Michael Lemmel, tävlingsledare för ÖTILLÖ

• Mat, dryck

Colting Communication AB är ett företag som tror på värdet av den goda kampen, det rätta valet och den stora utmaningen. Verksamheten består av hälso- och livsstilsföreläsningar, camps, clinics, personlig rådgivning och skrivande i olika former. Colting Communication arrangerar också eventen Borås SwimRun, Borås City Triathlon och Sverigesimmet.