HSB valde Ninetech istället för egen datahall

När HSB Värmland flyttade till nya lokaler stod man inför valet att bygga en egen datahall eller att lägga ut IT-driften på någon annan. Valet föll på det senare och uppdraget gick till Ninetech som sedan tidigare supportat HSB Värmland i IT-frågor.

- För en medelstor organisation med runt 100 medarbetare är det utmanande att hålla sig ajour med utvecklingen av servrar och liknande. Samtidigt är det lätt att vi fastnar i lösningar som inte passar våra framtida behov. Ninetech känner vår verksamhet väl och med deras hjälp kan vi nu anpassa och förbättra IT-driften i takt med att HSB Värmland utvecklas, säger Maud Nirhammar, ekonomichef på HSB Värmland.

För Ninetech kommer uppdraget lägligt. Nyligen investerade företaget ett miljonbelopp i ett nytt datacenter i Karlstad.

- Organisationer med en egen datahall måste investera i kylanläggningar, säkerhetslösningar, avbrottsfri elförsörjning och egen personal som sköter anläggningen. Vi märker ett ökat intresse för säkra, flexibla lösningar som bidrar till att våra kunder istället kan koncentrera sig på sin kärnverksamhet, säger Ulf Sandlund, vd på Ninetech.

Med ett nytt, modernt datacenter stärker Ninetech sin konkurrenskraft och framtidsäkrar sin marknadsposition. Från den nya anläggningen kommer Ninetech serva både små och stora kunder i hela Sverige, däribland HSB Värmland. Avtalet mellan HSB Värmland och Ninetech löper över fyra år.

- För HSB Värmland är den här lösningen både praktisk och ekonomiskt fördelaktig. Vi har positiva erfarenheter av Ninetech och känner oss trygga i att vi får tillgång till relevant kompetens, program- och hårdvara, säger Maud Nirhammar, HSB Värmland.

- Vi är jätteglada och stolta över det förtroende som HSB Värmland visar för Ninetech. Vi ser fram emot att bli en långsiktig partner som bidrar till att effektivisera, utveckla och förbättra deras verksamhet, säger Ulf Sandlund.

HSB Värmland är en kooperativ organisation som ägs av sina drygt 9 000 medlemmar. HSB Värmland erbjuder HSB föreningar och andra bostadsrättsföreningar tjänster inom fastighetsförvaltning. Bland kunderna finns även privata fastighetsbolag samt kommuner och landsting.

Maud Nirhammar, HSB Värmland, 054-19 84 04, maud.nirhammar@hsb.se

• it-drift
  • datacenter
  • hsb värmland
  • hsb
  • karlstad
  • drift

Ninetech är ett kunskapsföretag inom IT med kontor i Karlstad, Malmö, Stockholm, Göteborg, Växjö och Oslo. Ninetech levererar helhetslösningar inom IT med fokus på affärsnytta. Ninetech startade år 1993, omsätter ca 80 miljoner kronor och sysselsätter ca 75 personer. Ninetech är verksamma via sina marknadsområden Systemutveckling & förvaltning, Infrastruktur, IT Styrning, Affärssystem, Drift och Support och CRM/BI.