Ninetech bäddar för lägre energikostnader

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 08:00 CET

Energy Management System (EMS) från Embriq är ett nytt analysverktyg som gör det möjligt för industrier att minska sina energikostnader. Boliden är ett av de företag som redan har nappat och nu inför systemet inom hela koncernen. Mjukvaran till EMS har utvecklats av Ninetech, som även kan sköta driften av systemet.

- Vi valde att jobba med Ninetech för att de är en ledande IT-utvecklare. Ninetech har funnits med under hela resan och bidragit till att vi nu har ett förstklassigt och unikt verktyg med potential på den globala marknaden, säger Roberth Nilsson, Sverigeansvarig för Embriq EMS.

EMS är uppbyggt i olika moduler och kan därför lätt anpassas efter specifika förutsättningar. Eftersom EMS kan kopplas till andra system i verksamheten är det även enkelt att ta fram skräddarsydda analysrapporter som kan ligga till grund för energibesparingar.

- Det känns naturligtvis jättebra att få vara med och utveckla ett system som minskar energianvändningen, till nytta för både företag och miljö, säger Ulf Sandlund, vd på Ninetech.

Total kontroll på energiförbrukningen
EMS samlar all information om energiförbrukningen i ett och samma system och gör det möjligt att mäta, övervaka och styra energiförbrukning. Med hjälp av EMS går det att se exakt var energin tar vägen och hur energiförbrukningen ser ut i förhållande till bland annat producerad enhet, avdelning, process eller hela anläggningar. Något motsvarande systems har inte funnits tidigare.

Ett av företagen som förstått nyttan med EMS är Boliden, en av Sveriges största energiförbrukare. På Boliden räknar man med att EMS kan bidra till att sänka energiförbrukningen avsevärt och därför installerar man nu systemet på samtliga sina anläggningar runt om i världen.

- Tillsammans med Ninetech har vi arbetat med ett pilotprojekt i Renström, Petiknäs och Kristineberg. Med hjälp av mätare på 160 till 690 meters djup samlade vi in data och analyserade energiförbrukningen i de olika gruvorna. Att Boliden nu installerar systemet på alla sina anläggningar är ett bevis på att EMS fungerar. Samtidigt får vi en viktig internationell referens, säger Roberth Nilsson.

Embriq är Nordens ledande koncern för mätning och effektivisering av energianvändning. Företaget har drygt 100 medarbetare i Sverige och Norge. Med egna produkter och kompetenta samarbetspartners erbjuder Embriq kompletta system och lösningar för energieffektivisering.

Roberth Nilsson, Sverigeansvarig, Embriq EMS, 054-57 01 15, roberth.nilsson@embriq.se
Ulf Sandlund, vd, Ninetech, 010-470 64 05, ulf.sandlund@ninetech.se

Ninetech – Affärsnytta med IT
Ninetech är ett kunskapsföretag inom IT med kontor i Karlstad, Malmö, Stockholm, Göteborg och Växjö. Ninetech levererar helhetslösningar inom IT med fokus på affärsnytta. Ninetech grundades 1993, omsätter ca 100 miljoner kronor och sysselsätter ca 85 personer. Ninetech är verksamma inom Systemutveckling & förvaltning, Infrastruktur, IT Styrning, Affärssystem, Drift och Support och CRM/BI.
www.ninetech.se

Ninetech och Two blir ett
Den 1 februari meddelade Ninetech och Two att de båda företagen går samman. Det nya företaget får en ledande position på en marknad som i allt högre utsträckning efterfrågar IT och digital kommunikation med fokus på affärsnytta. Bolaget kommer att verka under namnet Ninetech från och med 1 maj, 2011.

Kommentarer (0)