Combinova levererar testsystem för satellitutrustning i Gallileo-projektet

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 11:37 CET

Combinova levererar ett Chroma automatiskt testsystem till Saab Space AB.

Saab Space AB har fått uppdraget att utveckla och tillverka data och styrelektronik till de första 4 satelliterna i Gallileo-projektet. Gallileo är det nya europeiska satellitnavigerings-systemet som skall bli ett civilt alternativ och komplement till det amerikanska GPS-systemet.
En del av leveranserna består av kraftelektronik till satelliterna. För att testa denna kraftelektronik har Combinova levererat ett komplett automatiskt testsystem.

Testsystemet är ett modulärt system som består av instrument och programvara som utvecklats och tillverkats av Chroma ATE Ltd , Taiwan. Genom sin modulära uppbyggnad kan systemet lätt anpassas till speciella kundbehov. Chromas dotterbolag i Holland har tagit fram en särskild lösning som passar kravspecifikationen från Saab Space AB. Chroma har lång erfarenhet av testutrustning till kraftelektronik och är en ledande leverantör till den internationella elektronikindustrin.

Combinova representerar Chroma på den svenska marknaden sedan juni 2005. Leveransen till Saab Space var ett genombrott på den svenska markanden för Chromas testutrustning.