Comfort-kedjan och SOS Barnbyar förlänger sitt samarbetet

Comfort-kedjan och SOS Barnbyar förlänger sitt samarbetet

Comfort-kedjan och SOS Barnbyar har haft ett nära samarbetet sedan 2012, som bland annat innebär att Comfort-kedjan gjort vatteninstallationer i fem afrikanska barnbyar. Nu förlängs samarbete ytterligare tre år. Följ med på vad vårt samarbete hittills har gett för FN:s mål 6.

För sju år sedan inleddes ett samarbete mellan SOS Barnbyar och Comfort-kedjan. Inom Comfort finns en bred kunskap inom vattenrening och sanitet, en kunskap som saknas på många platser runt om i världen. Samarbetet började med en vatteninstallation i afrikanska Benin, och det blev början på ett djupare samarbete.

- Jag är stolt över vårt samarbete med SOS Barnbyar, säger Göran Swedérus, VD på Comfort-kedjan. För oss är det viktigt att ha ett samarbete där hela kedjan kan vara med och bidra vilket vi har med SOS Barnbyar. Det vi gör tillsammans med SOS Barnbyar är precis samma som vi gör varje dag i våra jobba här hemma i Sverige. Skillnaden är att i barnbyarna gör det så otroligt mycket större skillnad.

- För oss är det jätteviktigt med långsiktiga samarbetet, det blir ett partnerskap, säger Catharina Gerke, generalsekreterare för SOS Barnbyar Sverige. Effekten blir bland annat kapacitetbyggande, för det är väldigt viktigt att det är inte bara är kunskap som flygs in och försvinner.

Nu förlängs avtalet ytterligare tre år vilket innebär att Comfort-kedjan kommer fortsätta göra vatteninstallationer i ett flertal barnbyar för att fler ska få fri tillgång till rent vatten.

Se mer om Comfort-kedjan och SOS Barnbyars gemensamma arbete för FN-målet 6 - Rent vatten och sanitet i det gemensamma videopressmeddelandet som hittas i relateras material.

VD, Comfort-kedjan
goran.swederus@comfort.se